skip to Main Content
Flexibel op- en afschalen 24/7 bereikbaar First time fix Eigen vast contactpersoon

Moet je als ondernemer 24/7 bereikbaar zijn?

Laatste update op 10 juni 2021 om 03:26 pm
Leestijd: 2 minuten

We kennen het allemaal wel, het is iets over 5 en je belt een bedrijf met een brandende vraag. Helaas krijg je ze niet te pakken, je staat eindeloos in de wacht of ze zijn al gesloten. Er zit niks anders op dan wachten tot morgenochtend 9 uur. Voor klanten kan dit een grote invloed hebben op de klantbeleving. De huidige consument is 24/7 online en van bedrijven verwachten ze steeds vaker hetzelfde. Sommige bedrijven hebben de switch al gemaakt. Maar we zien ook veel bedrijven die nog “gewoon” van 9 tot 5 bereikbaar zijn. Maar is dat nog wel van deze tijd? Of moet je als ondernemer tegenwoordig 24/7 bereikbaar zijn?

Geen 9 tot 5 mentaliteit 

Het is inmiddels precies een eeuw geleden dat de Tweede Kamer akkoord ging met de 8-urige werkdagen in fabrieken, kantoren en werkplaatsen. Sindsdien is de beruchte ‘9 tot 5 mentaliteit’ de norm geworden in Nederland. Toch lijkt hier in de afgelopen jaren verandering in te komen. Met de komst van het Internet, smartphones en andere technologieën hebben we ineens de mogelijkheid om altijd actief en altijd verbonden met elkaar te zijn. Het internet is volledig geïntegreerd met ons dagelijks bestaan. Daardoor verwachten klanten steeds vaker ook 24/7 bereikbaarheid van bedrijven. Een slechte bereikbaarheid past eigenlijk niet meer binnen de huidige verwachtingenvan de klant.

Goede bereikbaarheid fundamenteel voor klantervaring

We zien dat onderwerpen zoals een goede vindbaarheid, hoge snelheid en 24/7 bereikbaar zijn in de afgelopen jaren steeds belangrijkere factoren zijn geworden wanneer we spreken over klanttevredenheid. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat klanten tegenwoordig meer zijn gaan differentiëren op basis van de interacties die zij hebben met een bedrijf. Een klant met een positieve klantervaring, kijkt tevreden terug op álle contactmomenten die zij hebben gehad. Het resultaat is vaak hogere klantretentie en loyaliteit. Je kunt het dus zien als dé onderscheidende factor in de concurrentiestrijd tussen bedrijven. Om te voorkomen dat je klanten overstappen naar een concurrent, is het dus van belang om te herkennen hoe je als bedrijf optimale service kan verlenen op elk gewenst moment.

Anywhere, anytime 

Want de klant van tegenwoordig verwacht dus overal en via elk device de mogelijkheid om contact te kunnen leggen met jouw bedrijf.  Of te wel: ‘anywhere, anytime’. Dit betekent dat je niet alleen op e-mail en telefoon bereikbaar moet zijn, maar dat je ook via andere kanalen de mogelijkheid biedt voor klanten om contact op te nemen. Denk bijvoorbeeld aan klantenservice via Facebook, WhatsApp of een LiveChat. Hiermee verbeter je de bereikbaarheid en anticipeer je op de behoeftes van de klant. Je geeft je klanten namelijk de vrijheid om zelf te kiezen of ze willen bellen, chatten of appen en dat zelfs voor 24 uur per dag en 7 dagen per week. Hierdoor zal de klant een goed gevoel krijgen bij jouw bedrijf en sneller terugkijken op een positieve ervaring. Ook als je zelf niet de middelen of mankracht hebt is dit te realiseren. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de klantenservice uit te besteden. Zo bereik je optimiale service verlening én positieve klantervaringen in een handomdraai, en dat dus: anywhere, anytime.

Dit zeggen onze klanten:

“Interne trainingen hebben ertoe geleid dat de agents de binnenkomende meldingen ‘s nachts en in de weekenden meldingen rechtstreeks in ons eigen geavanceerde systeem kunnen verwerken. “

Record 

Back To Top