Skip to content
Flexibel op- en afschalen 24/7 bereikbaar First time fix Eigen vast contactpersoon

3 tips voor een klantvriendelijke Black Friday

Leestijd: 3 minuten

De Nederlandse consument heeft Black Friday volledig omarmd. Zo bleek uit recentelijk onderzoek van Klarna dat 49% van de Nederlandse shoppers massaal op Black Friday wachten om koopjes te scoren. Black Friday brengt tot Cyber Monday fantastische deals voor consumenten, maar ook een flinke toename van klantinteracties voor bedrijven met zich mee. Te midden van al die Black Friday drukte speelt de klantenservice dé cruciale rol in het behouden van klanttevredenheid en het creëren van blije klanten. Daarom delen we vandaag 3 tips die jou helpen deze koopgrage periode succesvol door te komen. 

Tips voor een zorgeloze en klantvriendelijke Black Friday

Ondanks dat er steeds meer initiatieven ontstaan tegen de massaconsumptie van Black Friday (zo sloot Dille & Kamille al haar filialen op Green Friday om mensen aan te sporen de natuur in te gaan) blijft het grootste gedeelte van de Nederlandse consument toch deelnemen aan Black Friday. Volgens David Compier lijken veel consumenten te willen profiteren van goede aanbiedingen wanneer er zelf minder te besteden valt door de stijgende prijzen in de markt. Een algemene tip om de komende tijd rekening mee te houden is om je te verplaatsen in je klant en je bewust te zijn van de controverse die er rondom Black Friday en Black Week hangt.

  1. Verhoog je bezetting
    Black Friday brengt tot aan Cyber Monday, net zoals de feestdagen, een onvermijdelijke stroom aan klantverkeer met zich mee. Hier kun je van tevoren op anticiperen door ervoor te zorgen dat je voldoende krachten tot je beschikking hebt zodat deze de verhoogde vraag naar service aan kunnen. Het inschakelen van een professionele partij kan je in deze drukke tijden (tijdelijk) ondersteunen door snel een extra team getrainde en empathische agents op jouw klantenservice te zetten. Zo ervaar jij als ondernemer een relaxte Black Friday, en kunnen je klanten van een goede klantenservice blijven genieten.
    .
  2. Proactief en eerlijk communiceren
    Het proactief communiceren richting je klanten kan veel onnodige vragen (en daarmee extra verkeer) voorkomen en tegelijkertijd klanten geruststellen dat hun behoeften worden aangepakt. Het hebben van een FAQ-pagina of het delen van acties en ontwikkelingen op je sociale media zijn daar goede voorbeelden van. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je een klant niet iets beloofd wat je niet kunt waarmaken. Als er bijvoorbeeld vertraging aan zit te komen, wees dan eerlijk en communiceer dit naar de klant. Transparantie, empathie en een duidelijke verwachting kunnen de klantrelatie verbeteren en de klant tegelijkertijd het gevoel van een samen gevonden oplossing geven. En laat een vertrouwen in jouw service nou net een van de meest belangrijke factoren van
    klantloyaliteit zijn.

  3. Mijd onbereikbaarheid op alle kanalen
    Uit een onderzoek van Infopact blijkt dat 52% van de potentiële klanten die onbereikbaarheid ervaarden (in een min of meer urgente situatie), per direct overstapten naar de concurrent. Het is belangrijk om je klanten zo snel mogelijk, en op iedere plek, te woord kunnen staan. Tegenwoordig stellen klanten niet alleen maar via de telefoon of e-mail hun vragen. Klanten laten steeds meer en sneller opmerkingen of vragen over diensten of services achter op sociale media. Het snel beantwoorden van deze vragen op dezelfde kanalen is dan ook van groot belang voor een tevreden klant én het bieden van een goede service. Hetzelfde geldt voor het hebben van een goede live-chat. Verplaats je in jouw klant en bedenk vervolgens waar deze behoefte aan heeft, en bied hen dat op de relevante kanalen.
Joyce Alberg
adviesgesprek

Even sparren of vrijblijvend advies? Plan een afspraak in met Joyce.

"Benieuwd hoe jij ook kunt uitblinken in klantcontact? In een videocall of tijdens een telefoongesprek bekijken wij samen hoe we jouw klantenservice optimaal kunnen inrichten. Kies een passende datum en tijdstip, dan spreken we elkaar snel!"

Plan direct je afspraak

Joyce Alberg
Accountmanager

Lees meer over dit onderwerp:

Back To Top