Skip to content
Flexibel op- en afschalen 24/7 bereikbaar First time fix Eigen vast contactpersoon

4 kernwaarden van een klantcontactmedewerker

Laatste update op 16 februari 2023 om 12:29 pm
Leestijd: 3 minuten

Het bieden van een goede klantervaring is érg belangrijk. Als je klant met een positief gevoel terugblikt op een contactmoment of ervaring met een organisatie, kan dit merkloyaliteit opwekken. De klantenservice speelt een cruciale rol bij het bieden van een goede klantervaring. Als klantcontactmedewerker ben je verantwoordelijk voor het leveren van die goede klantervaring. Dat is niet werk wat iedereen maar even kan doen. Klantcontactmedewerkers zijn échte professionals die over een stevige set kernwaarden en skills beschikken. In dit blog lees je meer over deze kernwaarden, skills en wát de klantcontactmedewerker precies een professional maakt.  

Navigeer snel naar
Je bent doelbewust

Een klantcontactmedewerker denkt niet in problemen. Dat kan ook niet als je continu in contact staat met klanten die juist met vragen of problemen zitten en een oplossing bij jou zoeken. Klantcontactmedewerkers ondernemen daarom graag en zijn niet bang om initiatief te nemen. Dit houdt hun geest scherp en creatief, waardoor ze originele en snelle oplossingen kunnen bieden. Daar zit dan ook de uitdaging in voor de klantcontactmedewerker: zo snel én creatief mogelijk oplossingsgericht werken. Dat haalt het beste in hen naar boven.

Je bent betrouwbaar

De klantenservice is niet een eenmanszaak. Klantcontactmedewerkers nemen sámen de verantwoordelijkheid voor het leveren van een goede service en behouden zo de goede naam van een merk. Als klantcontactmedewerker vind je het daarom belangrijk om te werken vanuit vertrouwen. Je komt jouw woord na, waardoor je collega’s afspraken met je kunnen maken. En daar ben je als klantcontactmedewerker trots op, want jij vindt dat je alleen in een vertrouwelijke sfeer vooruit kunt met elkaar.

Je hebt een groot inlevingsvermogen

Omdat je als klantcontactmedewerker bezig bent met het bieden van een kwalitatieve service aan klanten, is het essentieel om te beschikken over een goed inlevingsvermogen. Klantcontactmedewerkers weten dat de mens centraal staat in het vakgebied. Ze houden rekening met andermans beweegredenen en emoties, en kunnen deze begrijpen. Als klanten zich begrepen en gehoord voelen, kunnen ze een emotionele klik opbouwen met een merk. Juist die emotionele klik houdt een klant vaak langdurig betrokken en zelfs loyaal aan een merk. Het uitgangspunt van klantcontactmedewerkers is dan ook om de klant, ongeacht de context, blij en-/of tevreden te stellen. Want pas dan, zijn zij dat ook.

Je bent glashelder

Als een klant met een vraag of probleem naar de klantenservice belt, is onduidelijkheid het laatste waar deze op zit te wachten. Het bieden van een oplossing is natuurlijk fijn. Maar dit oplossen en uitleggen in klare, eerlijke taal en het rechtdoorzee zijn is minstens zo belangrijk voor een klant. Zo weet een klant waar deze aan toe is, en weet een klant zonder al te veel moeite welke vervolgstappen deze moet ondernemen. Ook dát zorgt ervoor dat een klant zich gehoord voelt. Het is daarom van belang dat klantcontactmedewerkers glashelder kunnen communiceren met klanten. Als klantcontactmedewerker durf jij te zeggen waar het op staat en kun je dit persoonlijk naar de klant communiceren.

Conclusie

De skills en kernwaarden waar je zojuist over gelezen hebt, maken de klantcontactmedewerker een heuse professional. En aangezien de menselijkheid in een digitale wereld vol chatbots steeds meer gemist wordt door klanten, wordt de vraag naar deze professionele klantcontactmedewerkers alleen nog maar groter. Daarom investeert DIRECT Klantcontact veel tijd en energie in het opleiden van nieuwe klantcontactmedewerkers. Goed voor de succesvolle klantenservice, en goed voor het toekomstbestendige cv van de professionele klantcontactmedewerker.

Op zoek naar een partner in klantcontact? Neem contact op.

Laat je gegevens achter en één van onze consultants neemt op werkdagen binnen 24 uur contact met je op.

  • Flexibel op- en afschalen
  • In no-time 24/7 bereikbaar
  • >60% van de meldingen direct afgehandeld
  • Eén vaste contactpersoon
  • Hidden

    Marketinginformatie

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

Lees meer over dit onderwerp:

Back To Top