Skip to content
Flexibel op- en afschalen 24/7 bereikbaar First time fix Eigen vast contactpersoon

4 tips voor het aanleveren van je forecast

Leestijd: 3 minuten

De wintermaanden kunnen een drukke periode zijn vanwege de gevolgen van onverwachte weersomstandigheden. Kou, kapotte cv-ketels, bevroren leidingen en meer kunnen veel invloed hebben op je planning en je capaciteit, wat een piek in drukte kan veroorzaken. Het up to date houden (en delen) van je forecast is cruciaal om goed met deze onvoorspelbaarheden om te kunnen gaan. 

Een goede voorbereiding is het halve werk

In je forecast deel je je verwachtingen als bedrijf voor een aankomende periode. Die verwachtingen kunnen gebaseerd zijn op verschillende bronnen en (voor jou) relevante onderwerpen. Als professionele partner in klantinteractie delen wij onder andere op basis van jouw forecast onze op maat gemaakte service in. Daarom is het verstandig om je verwachtingen op tijd met ons te delen, zodat we ons zo goed mogelijk kunnen voorbereiden op (mogelijke) winterdrukte. Lees hieronder onze 4 tips voor het aanleveren van je forecast. Zo kunnen wij, ook in de wintermaanden, blijven zorgen voor een glimlach op het gezicht van je klanten. Geen zorgen!

  1. Ben je bewust over de seizoensdrukte
    Niet iedereen staat erbij stil dat de winterperiode veel onvoorspelbaarheden met zich kan meebrengen. Het weer kan snel omslaan en erg koud worden, wat al gauw drukte en een toename aan calls veroorzaakt. Wij kunnen daarop anticiperen en met de piek (en daal) meebewegen zodra deze zich voordoet. Dat doen we door ons personeel te trainen en ervoor te zorgen dat er genoeg personeel ingezet kan worden. Tegelijkertijd kunnen we onze scripts vroegtijdig aanpassen aan seizoensgebonden instructies. Om dit alles succesvol uit te kunnen voeren, hebben we jouw input nodig. Houd daarom rekening met de onvoorspelbaarheden van de winter bij het aanleveren van je forecast.
    .
  2. Focus op (historische) data
    Eerdere ervaringen en relevante historische data kunnen als voorspeller ingezet worden. Denk bijvoorbeeld aan de verkoopcijfers en eerdere klantinteracties tijdens de vorige winterperiode, tijdens stormen of tijdens storingen. Bestudeer deze data aandachtig, en richt vervolgens je planning, je communicatie en je forecast daarop in. Je kunt ook gebruik maken van geavanceerde analysetools en AI om patronen en trends in je gegevens te identificeren, zodat je gemakkelijker toekomstige ontwikkelingen kunt voorspellen. Deze tools kunnen ook sneller door méér data werken, waardoor je een specifiekere voorspelling kunt doen. En dat is voor het opstellen van een goede forecast alleen maar fijn.

  3. Betrek belanghebbenden
    Het is belangrijk om tijdens het opstellen van je forecast samen te werken te met verschillende partijen die je inzichten kunnen geven over specifieke zaken die van invloed kunnen zijn op je forecast. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe marketingcampagne die eraan zit te komen, maar houd ook rekening met het ondersteunen van de servicemonteur. Servicemonteurs zijn hard nodig in het veld en om hun werk goed te kunnen doen moeten ze goede info doorkrijgen. Tegelijkertijd is het voor de servicemonteur (én voor de klant) erg prettig als klantadviseurs veel inkomende verzoeken ook op kunnen pakken. Door onze klantadivseurs te trainen, kunnen wij voor die first-time-fix zorgen, maar dan hebben we wel behoefte aan instructies die up-to-date zijn zodat we onze trainingen alvast kunnen aanpassen.

  4. Continue monitoring
    Ook na het aanleveren van je forecast, blijft het belangrijk om je gegevens te blijven verzamelen en alles te monitoren. Stel eventuele rapporten en modellen bij aan de hand van eerder genoemde analysetools en betrek meerdere partijen hierbij. Zo onderhoud je nauwkeurigheid en kun je, ook in de toekomst, het onvoorspelbare blijven voorspellen en je klanten te allen tijde te hulp staan.
Joyce Alberg
adviesgesprek

Even sparren of vrijblijvend advies? Plan een afspraak in met Joyce.

"Benieuwd hoe jij ook kunt uitblinken in klantcontact? In een videocall of tijdens een telefoongesprek bekijken wij samen hoe we jouw klantenservice optimaal kunnen inrichten. Kies een passende datum en tijdstip, dan spreken we elkaar snel!"

Plan direct je afspraak

Joyce Alberg
Accountmanager

Lees meer over dit onderwerp:

Back To Top