skip to Main Content

5 redenen waarom social media onmisbaar is voor iedere ondernemer

Laatste update op 19 juni 2020 om 08:49 am
Leestijd: 3 minuten

Het gebruiken van social media ‘omdat iedereen het doet’ is niet meer genoeg. Social media als Instagram, Pinterest en WhatsApp blijven groeien en het aantal nieuwe kanalen blijft toenemen. Zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019, dat maar liefst 96 procent van de Nederlanders actief is op social media. Bovendien groeide Instagram van 4,1 naar 4,8 miljoen gebruikers. Dit is een stijging van maar liefst 20 procent en daarmee maakt het platform de sterkste groei door.

De inzet van social media is onmisbaar voor jou als ondernemer. Social media worden tegenwoordig gezien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie. Benieuwd waarom ook jij gebruik zou moeten maken van social media? Wij geven je 5 redenen om je social media een nieuw leven in te blazen!

De voordelen van social media

1. Zichtbaarheid en naamsbekendheid

Door regelmatig content te plaatsen en een verhaal te vertellen, ook wel storytelling genoemd, creëer je automatisch meer zichtbaarheid en daarmee een vergroting van de naamsbekendheid van jouw onderneming. Dit is het gevolg van het enorme bereik van social media kanalen. Door dagelijks aanwezig te zijn op de kanalen zorg je ervoor dat meer mensen de geplaatste content van de onderneming onder ogen krijgen. Maar wat is het geheim van goede content?

Door middel van beeld, video en storytelling is het mogelijk om een goed verhaal te vertellen. Met storytelling vertel je een verhaal waarin je lezer zich kan verplaatsen, of waarmee je lezer een binding voelt. Je speelt op een genuanceerde manier in op de dromen en wensen van je lezer, zonder dat de boodschap nadrukkelijk naar voren komt. Daarnaast speel je in op emoties en empathie, waardoor je als merk ‘menselijker’ kan worden.

2. Concurrentie

Social media geeft je de mogelijkheid om concurrenten in de gaten te houden. Concurrenten kunnen je veel informatie verschaffen, waar je veel van kan leren om je eigen marketing te verbeteren. Zo krijg je meer inzicht in de markt en de partijen die hierin aanwezig zijn.

Daarnaast kun je als ondernemer je concurrenten gemakkelijk monitoren via de verschillende social media kanalen. Op deze manier kun jij met jouw product of dienst tijdig op ontwikkelingen inspelen.

Bovendien zijn social media dé manier om je concurrent voorbij te streven. Dit is te bereiken door actief te zijn én te blijven, goed nadenken over je eigen verhaal en deze op de juiste manier over te brengen. Een goed verhaal is het halve werk.

3. Luisteren

Het inzetten van social media zorgt ervoor dat je kan luisteren naar wat er online over je gezegd wordt. Als je wil weten wat er speelt in de markt zal je met regelmaat moeten luisteren. Dit is het startpunt van een goede online klantenservice. Met social media monitoring kun je precies in kaart brengen hoe er over je bedrijf gepraat wordt online, en door wie.

Door te luisteren los je niet alleen klachten op maar zorg je er zelfs voor dat je indirect kan peilen naar behoeften.

4. Reageren

Social media is daarnaast ook een gemakkelijke en goedkope manier om contact te leggen. Het is zinvol om feedback op social media positief en professioneel te ontvangen. De feedbackgever geeft jou de kans je gedrag te verbeteren. Je kunt meteen op problemen reageren. Als er een probleem is met je product of dienst, of als er vragen zijn ben jij in staat om gelijk te reageren. Door te reageren creëer je dus een extra klantcontactkanaal op jouw social media pagina’s.

5. Om hulp vragen

Door vragen te stellen kun je reactie uitlokken. Vragen stellen zorgt ervoor dat mensen sneller geneigd zijn om te reageren. Mensen willen graag meedenken. Dit bouwt een emotionele band op, maar zo weet je ook wat de problemen van jouw klanten zijn. Door het stellen van eenvoudige vragen kan je nuttige informatie krijgen voor bijvoorbeeld productontwikkeling en andere vraagstukken. Op deze manier is het mogelijk om je doelgroep écht te leren kennen en erop in te spelen.

social media tips
tips interactie social media
social media interactie tips

Alle bovenstaande voordelen van het gebruiken van social media dragen bij aan de interactie op jouw kanalen. Kortom, redenen genoeg om aan de slag te gaan met jouw marketingstrategie en alle relevante social media kanalen. Zorg voor een goed verhaal, ga aan de slag met het uitdenken van content en kom binnen een handomdraai in gesprek met jouw klanten!

Interactie is dé sleutel naar het succes van jouw social media kanalen. Wil je weten hoe je de interactie kan verhogen? Hou dan onze website of social media pagina’s goed in de gaten. Binnenkort volgt deel 2!

Back To Top