Skip to content
Flexibel op- en afschalen 24/7 bereikbaar First time fix Eigen vast contactpersoon
5 trends om klantloyaliteit anno 2022 te verhogen

5 trends om klantloyaliteit anno 2022 te verhogen

Laatste update op 9 mei 2023 om 10:38 am
Leestijd: 5 minuten

Klantloyaliteit krijgt steeds de laatste tijd steeds meer aandacht. Klantloyaliteit is het resultaat van een goede klantbeleving, hier gaan bedrijven dan ook steeds meer moeite in steken. Waar de focus eerst voornamelijk lag op het winnen van nieuwe klanten, is het behouden van bestaande klanten steeds belangrijker geworden. En dat is niet zo gek, aangezien het 7 keer meer moeite kost om nieuwe klanten aan te trekken dan dat het kost om bestaande klanten te behouden, bleek uit onderzoek van Bain en Co 

Navigeer snel naar

Maar wat is klantloyaliteit dan precies?

Klantloyaliteit betekent in principe hetzelfde als klantretentie en klantbehoud. Het gaat erom hoe lang je een klant weet vast te houden of hoe vaak je deze terug laat komen. Klantloyaliteit heeft te maken met de intrinsieke motivatie van een klant om herhaaldelijk aankopen te doen of gebruik te maken van diensten, ondanks de beschikbare alternatieven, marketing van anderen en situationele factoren. Een voorbeeld van klantretentie kan zijn hoe vaak klanten terugkomen naar jouw winkel, of hoe vaak ze hun contract bij jouw bedrijf blijven verlengen.  

In dit blog lees je 6 tips voor hoe je meer klanten kunt behouden. 

Waarom is klantretentie belangrijk?

Het behoud van klanten is voordeliger dan het aansluiten van nieuwe klanten. Uit onderzoek van Bain en Co is gebleken dat wanneer er 5% meer klanten behouden blijven, dit zorgt voor een stijging van 125% in de omzet.   

Klanten die al twee keer een product of dienst bij een bedrijf hebben gekocht, hebben 9 keer meer kans om in de toekomst te converteren in vergelijking met iemand die voor de eerste keer iets koopt. Dit is gebleken uit een onderzoek van Adobe naar de conversieratio van bestaande klanten. 

Trend 1. Klantbeleving is belangrijk

Het salesteam wordt vaak gezien als het eerste en laatste aanspreekpunt voor klanten. Maar het salesteam is niet de enige die verantwoordelijk is voor de klantbeleving. Anno 2022 is de klantbeleving iets waar de hele organisatie verantwoordelijkheid voor draagt.  

De klantbeleving verbeteren doe je door ervoor te zorgen dat je luistert naar klanten, dat je weet wat klanten willen. Zorg er ervoor dat al je medewerkers begaan zijn met klanten en bijdragen aan hun succes. Binnen je organisatie is bewustzijn van het belang van een goede klantbeleving dus heel belangrijk. Niet alleen voor medewerkers die contact hebben met klanten, maar voor iedereen.  

Hoe creëer je dan de ultieme klantbeleving? In dit blog leggen we je dit uit.  

Trend 2. Persoonlijke aandacht vergroot de klantloyaliteit

Ondanks dat mensen tegenwoordig veel waarde hechten aan anonimiteit blijft persoonlijke aandacht een belangrijke factor voor klantloyaliteit. Als bedrijf is het dus belangrijk om te focussen op een persoonlijke klantervaring. Zorg voor regelmatige contactmomenten en bouw aan klantrelaties. Als een klant zich persoonlijke betrokken en gewaardeerd voelt, is hij/zij eerder geneigd iets terug te doen.  

Ook in klantonderzoek is een persoonlijke benadering belangrijk. Zeker als je je wil onderscheiden van concurrenten is het waardevol om op zoek te gaan naar een persoonlijke benadering in je klantonderzoek. Je kunt er, bijvoorbeeld voor kiezen om een aantal grote klanten persoonlijke te interviewen. Dit zorgt voor een persoonlijke benadering, waarbij je gericht kan vragen naar de feedback die je nodig hebt.  

Om je klanten een positieve beleving te geven en je te onderscheiden van concurrenten, kun je, bijvoorbeeld de peak-end rule toepassen in je klantenservice.
In dit blog lees je meer over wat de peak-end rule precies inhoudt en hoe je dit toepast om meer klanten te behouden.  

Trend 3. Bestaande klanten behouden door: emotionele betrokkenheid

Wanneer mensen tegenwoordig het gevoel hebben dat iemand hen iets aan wil smeren, haken ze snel af. Het is effectiever om producten aan te bieden, die aansluiten bij de emotionele behoeften van klanten. Door in te spelen op de behoeftes van de klant zorg je voor emotionele betrokkenheid bij je product en bij je bedrijf. Hierdoor vergroot je de kans om je bestaande klanten te behouden 

Anno 2022 wordt niet alleen aankoopgedrag beloond, maar ook het geven van een review, je mening geven, betrokkenheid op social media of meedoen aan een poll beloond. Klant en organisatie worden steeds meer partners, waarbij gedeelde doelen en emotionele betrokkenheid steeds meer de plaats innemen van transactionele binding. Wanneer een klant emotioneel betrokken is bij je bedrijf, vergroot de klantloyaliteit, omdat de gunfactor groter is dan bij een concurrent.  

gids klantbeleving

10 tips & tricks voor instant blije klanten

Met deze 10 kant-en-klare tips & tricks maak je binnen een handomdraai van jouw onderneming een échte koploper. Staan de klantbelevingsneuzen dezelfde kant op? Mooi, let's go! Download de gratis gids en maak direct een vliegende start naar blije klanten.

  • Echte eye-openers voor een vliegende start
  • Intern winnen is extern beginnen
  • Direct toepasbare tips

Trend 4. Social media en technologie voor klantloyaliteit

Social media zorgt ervoor dat je je klanten op de hoogte kunt houden van ontwikkelingen binnen je bedrijf en de branche en, bijvoorbeeld informatie kunt delen over interessante onderwerpen. Uit onderzoek van Bloomfire is gebleken dat 71% van de klanten die snel en persoonlijk antwoord krijgen, meer bereid zijn om het bedrijf aan te bevelen in hun omgeving. Een goede klantenservice is, namelijk de beste marketing. Social media geeft je de mogelijkheid om je klanten op een laagdrempelige manier informatie op te laten vragen. Wanneer zij persoonlijk antwoord krijgen, werkt dat dus goed voor de klantretentie 

Wanneer je social media actief inzet voor je bedrijf zorg je ervoor dat je regelmatig gezien wordt door je klanten. Hierdoor heb je misschien minder persoonlijke contactmomenten nodig in de customer journey, maar zorg je er wel voor dat je niet vergeten wordt.  

Trend 5. Enthousiaste medewerkers zorgen voor enthousiaste klanten

De medewerkers binnen je organisatie spelen een belangrijke rol in de klantbeleving. Wanneer je ervoor zorgt dat je medewerkers enthousiast zijn in het werk wat zij doen, werkt dit aanstekelijk en zorgt het voor een positieve invloed op de werksfeer. Wanneer je medewerkers enthousiast zijn over je organisatie en het werk, zullen zij dit ook uitstralen naar buiten, en dus ook naar klanten. Besteed dus voldoende aandacht aan het goed opleiden van je medewerkers. 

Conclusie: aan de slag met klantloyaliteit verhogen

Anno 2022 speelt klantloyaliteit een belangrijke rol. Aangezien bestaande klanten behouden een stuk minder moeite kost dan nieuwe klanten aantrekken, is het waardevol om hier wat tijd en moeite in te steden. In dit blog gaven we je 5 trends om klantloyaliteit te verhogen in 2022. Je kunt onder andere inspelen op de emotionele betrokkenheid van je klanten en het enthousiasme van je medewerkers. 

Mocht je op zoek zijn naar een sparringpartner op het gebied van klantenservice uitbesteden, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.

Op zoek naar een partner in klantcontact? Neem contact op.

Laat je gegevens achter en één van onze consultants neemt op werkdagen binnen 24 uur contact met je op.

  • Flexibel op- en afschalen
  • In no-time 24/7 bereikbaar
  • >60% van de meldingen direct afgehandeld
  • Eén vaste contactpersoon
  • Hidden

    Marketinginformatie

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

Lees meer over dit onderwerp:

Back To Top