Skip to content
Flexibel op- en afschalen 24/7 bereikbaar First time fix Eigen vast contactpersoon
template-blogs-socials

5 voordelen van social media voor de klantenservice van iedere ondernemer

Laatste update op 22 januari 2023 om 04:26 pm
Leestijd: 4 minuten

In deze tijd is social media écht onmisbaar voor iedere ondernemer. Social media wordt steeds meer gezien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie. In totaal zijn er 13,7 miljoen Nederlanders actief op social media, is gebleken uit het Nationale Social Media onderzoek van 2022. Naast dat je je bereik kunt vergroten via social media, kun je de verschillende platforms ook goed inzetten voor je klantcontact. In dit blog geven we je de 5 voordelen van social media voor iedere ondernemer! 

Waarom social media inzetten?

Ten opzichte van vorig jaar zijn alle social media platformen, behalve Facebook, weer hard gegroeid. Volgens het Nationale Social Media onderzoek van 2022 zijn Instagram en TikTok het hardst gegroeid in vergelijking met vorig jaar. Uit dit onderzoek is ook gebleken dat we in Nederland gemiddeld zo’n 107 minuten per dag op social media besteden.  

Het is slim om in je marketingstrategie na te denken over welke social media platformen je gaat gebruiken. Niet elk social media platform zal passen bij jouw onderneming en bij wat je uit wilt stralen. Maar waarom is social media dan zo interessant voor jou als ondernemer?  

Doordat mensen dagelijks zo veel tijd op social media doorbrengen, is dit een kans die je als ondernemer niet wilt laten liggen. Je kunt mogelijke klanten bereiken wanneer je je social media goed inzet. Daarnaast is social media ook voor jouw (potentiële) klanten een laagdrempelige manier om informatie te vinden of contact met je op te nemen.  

Lees hier meer over waarom een goede klantenservice de beste marketing is 

Dit zijn de 5 voordelen van social media voor iedere ondernemer

1. Online zichtbaarheid en naamsbekendheid

Door regelmatig content te delen en verhalen te vertellen, creëer je meer online zichtbaarheid voor jouw onderneming. Hiermee vergroot je automatisch de naamsbekendheid, doordat mensen je naam op verschillende plekken terug zien komen. Door dagelijks actief te zijn op verschillende social media kanalen, zorg je ervoor dat steeds meer mensen jouw content te zien krijgen. Maar wat is het geheim van goede content? 

Door middel van beeld, video en storytelling is het mogelijk om een goed verhaal te vertellen of mensen te inspireren. Met storytelling vertel je een verhaal waarin je lezer zich kan verplaatsen, of waarmee je lezer een binding voelt. Hierdoor speel je op een genuanceerde manier in op de dromen en wensen van je lezer, zonder dat de boodschap nadrukkelijk naar voren komt. Daarnaast kun je inspelen op de emoties en empathie, waardoor je als merk ‘menselijker’ kunt worden. 

2. Laagdrempelig klantcontact

Naast dat je via social media het bereik en de naamsbekendheid van je bedrijf kunt vergroten, is het ook belangrijk voor je klantcontact. Social media zijn een laagdrempelige manier voor veel mensen om contact op te nemen met je bedrijf. Zeker de jongere generatie pakt het liefst zo min mogelijk zijn telefoon om daadwerkelijk te bellen naar een klantenservice. Zij zullen er sneller voor kiezen om even een berichtje te sturen.  

Zorg ervoor dat social media echt onderdeel is van je klantenservice. Houdt je social media goed in de gaten en reageer het liefst zo snel mogelijk op berichten.  

3. Goed luisteren op social media

Als je wilt weten wat er speelt in de markt zul je met regelmaat moeten luisteren naar wat er gezegd wordt. Daarnaast geeft social media je de mogelijkheid om te luisteren naar wat er online over jou gezegd wordt. Het kan helpen om dit te weten, zodat je hier zelf weer op in kunt spelen of leuke ervaringen weer kunt delen. Daarnaast kun je op social media ook inzicht krijgen in wat concurrenten doen, zodat je hier eventueel op in kunt spelen.  

Goed luisteren op social media is het startpunt van een goede online klantenservice. Met social media monitoring kun je precies in kaart brengen hoe er over je bedrijf gepraat wordt online, en door wie. Door te luisteren los je niet alleen klachten op maar zorg je er zelfs voor dat je indirect kan peilen naar behoeften. 

4. Reageren: zorg voor interactie op social media

Social media is een gemakkelijke manier om contact te leggen met je doelgroep. Interactie op social media, zorgt er ook gelijk voor dat jouw bereik wordt verhoogt. Het is zinvol om feedback op social media positief en professioneel te ontvangen. De feedbackgever geeft jou de kans je gedrag te verbeteren. Je kunt direct op problemen reageren. Als er een probleem is met je product of dienst, of als er vragen zijn ben jij in staat om gelijk te reageren. Door te reageren creëer je dus een extra klantcontactkanaal op jouw social media pagina’s. 

5. Om hulp vragen bij je social media doelgroep

Door vragen te stellen kun je reactie uitlokken. Vragen stellen zorgt ervoor dat mensen sneller geneigd zijn om te reageren. Mensen willen graag meedenken. Dit bouwt een emotionele band op, maar zo weet je ook wat de problemen van jouw klanten zijn. Door het stellen van eenvoudige vragen kan je nuttige informatie krijgen voor bijvoorbeeld productontwikkeling en andere vraagstukken. Op deze manier is het mogelijk om je doelgroep écht te leren kennen en erop in te spelen.

social media tips
tips interactie social media
social media interactie tips

Conclusie: waarom social media voor je klantcontact?

Social media is waardevol voor bedrijven en ondernemers, omdat het inzicht geeft in je doelgroep en concurrentie, je je doelgroep inspraak kunt geven en het een belangrijk, extra klantcontactkanaal kan zijn. Daarnaast is social media een goed medium om je online zichtbaarheid en je naamsbekendheid te vergroten. Kortom, redenen genoeg om aan de slag te gaan met jouw marketingstrategie en alle relevante social media kanalen. Ga aan de slag met het uitdenken van content en kom binnen een handomdraai in gesprek met jouw klanten! 

Back To Top