skip to Main Content
6 Tips Om Zo Efficiënt Mogelijk Thuis Te Werken

6 tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken

Laatste update op 7 juli 2020 om 12:57 pm
Leestijd: 3 minuten

Wie thuis kan werken, móet thuiswerken. Zo luidde de uitspraak van de regering. Daar heeft Nederland naar geluisterd. Het is rustig op de weg, treinen zijn leeg, een groot deel van Nederland zit thuis. Voor sommigen was dit al de dagelijkse praktijk, maar voor de meesten is het even wennen. 

Om het werken vanuit huis wat comfortabeler te maken én efficiënter in te richten, delen we graag 6 tips die écht (thuis)werken.

1. Creëer een fijne werkplek

Hoe verleidelijk het ook is: ga niet vanaf de bank werken. Ga aan een bureau zitten en als je die niet hebt aan de eettafel. Op deze manier zorg je voor een actieve werkhouding die ook nog eens beter is voor de rug. Mocht je aan de eettafel werken, zorg ervoor dat je werkplek opgeruimd is. Dit zorgt ervoor dat je minder snel afgeleid raakt en dat je je beter kan concentreren.

De basis voor een comfortabele thuiswerkplek is het juiste bureau en de juiste bureaustoel. Met een bureau op de juiste hoogte en een goed afgestelde bureaustoel kan je je beter focussen en werk je fijner. Wij kunnen ons voorstellen dat je niet altijd de luxe hebt om de hoogte van een bureau thuis aan te passen, maar wees je bewust van de juiste richtlijnen. Een goede werkhouding is van belang om prettig en gezond te werken. Dit stappenplan helpt je daarbij.

2. Check of je toegang hebt tot alle relevante systemen

Het is handig om te controleren of je ook echt daadwerkelijk toegang hebt tot alle relevante systemen, werkschijven en documenten. Alles binnen handbereik? Dan kan je aan de slag. Je beperkt jezelf zodoende niet meer door zaken die je niet kunt raadplegen. Zonder enige zorgen aan de slag: dat is pas efficiënt werken.

Tip: sla het telefoonnummer van IT op in je contacten.

3. Zorg voor routine

Routine is essentieel voor je productiviteit en energieniveau, dus probeer altijd rond dezelfde tijd uit bed te stappen. Door te douchen en aan te kleden bereid jij je mentaal voor op je werkdag. Drink een kop koffie en eet een ontbijt op een vast tijdstip, voordat de werkdag begint. Zo is het net alsof je naar kantoor gaat. Houd hetzelfde ritme aan en zorg ervoor dat je de pyjama verruild voor een actievere outfit. Door je netjes te kleden, maak je de mentale switch om effectief aan het werk te gaan. Het is van belang de dagen te behandelen als gewone werkdagen.

4. Plan duidelijke pauzes

Op kantoor zijn er regelmatig onderbrekingen; je ziet iemand op de gang of spreekt een collega bij de koffieautomaat. Na een vergadering loop je terug naar je werkplek, die wandeling is al een pauze. Thuis zijn er geen collega’s die vragen of je een kopje koffie of thee wil of je mee gaat lunchen. Hierdoor kan je jezelf gemakkelijk in het werk verliezen.

Gebruik de pauze voor beweging, laat de hond uit en eet en drink rustig wat. Neem mentaal afscheid van je werkplek, zorg dat je écht een half uur rust neemt van je werk en klap je laptop dicht. Klinkt bij sommigen waarschijnlijk als een overbodige stap, maar geloof ons: door afstand te nemen van je werkplek zorg je voor een ‘fris’ hoofd en betere concentratie.

5. Blijf in contact

Blijf effectief samenwerken met collega’s, ook als ze op afstand zitten. Sociaal contact maakt het werk leuk. En daarbij zijn mensen ‘groepsdieren’. Samenwerken en sociaal contact is daarbij erg belangrijk. Het is daarom, zeker nu, van belang energie te steken in een prettige communicatie en sociaal contact.

Samenwerken vanuit huis kan lastig zijn. Gelukkig zijn er eindeloos veel mogelijkheden waarmee je online in contact blijft via videobellen. Maak hier dus gebruik van!

Enkele voorbeelden van deze platforms zijn: Microsoft Teams, Google Hangouts, Zoom en Skype. Het videobellen vervangt niet alleen het vergaderen, maar ook de gesprekken tijdens de lunch en bij het koffieapparaat. Begin daarom de vergadering met een praatje of lunch samen. Contact met je collega’s is wat het werk zo leuk kan maken, dus laten we dat ook nu onderhouden.

6. Stop op tijd

Het gevaar van thuiswerken is dat je te lang doorwerkt. Maak de dagen niet te lang en hou je aan de vooraf vastgestelde uren. Werk niet tot het laatste moment door, maar neem vijf minuten de tijd voor een afsluiting. Schrijf alle open eindjes op en neem alvast de to-do’s van de volgende dag door. Dit zorgt ervoor dat je fris je vrije tijd in gaat, omdat je alles in je hoofd hebt af kunnen sluiten.

6 tips thuiswerken roadmap

Ook bij DIRECT Klantcontact is het advies om zoveel mogelijk thuis te werken opgevolgd. Inmiddels werkt bijna het hele contact center vanuit huis. Lees hier hoe DIRECT Klantcontact werk heeft gemaakt van thuiswerken en hoe dit ontvangen is bij de collega’s.

Back To Top