skip to Main Content

9 do’s en don’ts voor interactie op social media

Laatste update op 19 juni 2020 om 08:48 am
Leestijd: 5 minuten

In de vorige blog hebben we je laten zien dat er genoeg redenen zijn om aan de slag te gaan met social media voor jouw onderneming. De volgende stap is de daadwerkelijke implementatie in de praktijk. Met alle voordelen in je achterhoofd, geven wij je in deze blog enkele tips en tricks.

Wereldwijd worden er dagelijks miljoenen posts geplaatst op allerlei social media kanalen. Door social media in te zetten kun jij de online aanwezigheid van je bedrijf vergroten. Succes op social media draait om het genereren van meer interactie en daarmee meer bereik. Als je meer wilt bereiken dan een klein percentage van je volgers, is interactie nodig. Dit kan je bewerkstelligen door regelmatig iets op je tijdlijn te posten, maar als je écht je doelgroep wilt bereiken is social media advertising een belangrijk onderdeel. De voordelen van adverteren op social media:

  • Je creëert een groter bereik
  • Jouw doelgroep is online aanwezig en goed te targeten
  • Makkelijk te meten, te analyseren en te optimaliseren

Op social media bereikt bijna niemand 100 procent van de huidige volgers. Ieder bericht dat je plaatst, wordt slechts door een gedeelte van je volgers gezien. Dit wordt bepaald door het algoritme.  Een algoritme is een slimme rekenformule die bepaalt wat jij op welke plek in je Instagram-, Facebook-, of LinkedIn-tijdlijn te zien krijgt. Algoritmes bepalen jouw organisch, niet betaalde, bereik op social media. Deze slimme rekenformule kijkt naar de kwaliteit en de inhoud van je geplaatste bericht. Deze wordt beoordeeld door de mate van interactie die de volgers tonen, denk hierbij aan:

  • Likes
  • Reacties
  • Shares
  • Hoe lang naar je bericht wordt gekeken
  • Of er op de foto, link of video in het bericht geklikt wordt

Hoe meer interactie plaatsvindt, hoe groter het bereik van jouw bericht. De interactie is de eerste tien tot twintig minuten het allerbelangrijkst. Dus let goed op dat je een bericht plaatst wanneer de meeste volgers online zijn.

We kunnen ons voorstellen dat je staat te popelen om aan de slag te gaan. Ben je op zoek naar praktische handvatten? Bekijk hieronder dan de do’s en don’ts voor meer interactie op jouw social media kanalen.

Do's

1. Wees origineel

Trends op social media veranderen continu, maar zijn eenvoudig te volgen op Marketingfacts en Frankwatching. Probeer constant nieuwe manieren uit te vinden om interacties uit te lokken. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, toch passen veel bedrijven zich aan de markt aan en doen doorgaans wat anderen ook doen.

Afhankelijk van jouw onderneming zet je bepaalde social media kanalen in. Hieronder vind je per kanaal enkele tips en tricks om de interactie op jouw kanalen te vergroten. Klik de iconen aan voor meer informatie:

social media interactie

Vind je het moeilijk om iets origineels te bedenken? Speel in op de actualiteit en haak in. Inhakers worden gemiddeld drie keer zo vaak gedeeld op social media dan niet-inhakers en het bereik van een inhaker gaat verder dan alleen de vaste volgers van een organisatie.

Tip! Kijk eerst kritisch naar jouw branche en onderneming en bepaal vervolgens welke inhakers het beste bij jouw organisatie passen.

2. Stel een vraag

Bij het stellen van een vraag lok je een reactie uit. Eenvoudige vragen geven vaak meer reacties dan ingewikkelde. Een gesloten vraag kan erg effectief zijn. Door het gesprek aan te gaan met je volgers en klanten kan je een band opbouwen en waardevolle feedback krijgen.

Instagram en Facebook beschikken over een functie waarin een interactieve poll in de zogenaamde ‘Stories’ op Instagram of in berichten op Facebook geplaatst kunnen worden. Dit biedt organisaties de mogelijkheid een vraag te stellen en gelijk de antwoorden van de volgers daarop te zien. Hiermee heeft jouw organisatie de kans om direct inzicht te krijgen in de meningen en voorkeuren van volgers.

Met die bevindingen is het mogelijk om de communicatie, productontwikkeling of marketingpropositie aan te scherpen. Denk hierbij aan de beloftes die je naar de klant maakt of aan het bijstellen van prijzen of bijvoorbeeld de kleuren van producten.

interactie op social media

3. Bied waarde

Door relevante content te creëren zorg je ervoor dat je je doelgroep met jouw content écht helpt. Op deze manier geef je mensen een goede reden om jou in de gaten te houden en te volgen.

Dit kun je onder andere doen door praktische tips te geven, zoals het delen van recepten. Je verwerkt jouw product(en) in aantrekkelijke recepten.

Daarnaast is het inspireren van je volgers ook een goede strategie om waarde te bieden. Het Canadese bedrijf Lightspeed is een goed voorbeeld. Zij lichten andere ondernemers uit en creëren hiermee een referentiekader voor velen.

4. Humor

Voor het uitlokken van een reactie is humor een goede strategie. Met humor houd je jouw merk luchtig en laat je de menselijke kant van de organisatie zien. Bepaal wel eerst wat voor een identiteit je als merk hebt en welke richting je op wilt gaan. Humor past natuurlijk niet bij elk merk.

Elk merk staat voor een bepaalde archetype. Op basis hiervan kan je relatief eenvoudig beoordelen in welke mate je humor kunt toepassen. Een archetype is een origineel patroon, waarvan alle andere gelijksoortige concepten zijn afgeleid. Archetypen kunnen automatisch gedachten- en gevoelspatronen oproepen. Hoofdpersonen in bijvoorbeeld films of boeken zijn vaak gebaseerd op archetypen en worden daardoor direct aardig of juist onaardig gevonden. Door te spelen met die reactie op archetypen kun je jouw doelgroep bereiken.

interactie social media

5. Reageren

Wat écht helpt voor je bereik is als je zelf weer reageert op de reacties van de reageerders. Op deze manier hou je het algoritme tevreden, bouw je een band op met je volgers, laat je potentiële volgers zien dat je social media serieus neemt en gedraag je je menselijk.

Don'ts

1. Oproepen tot spam

Interactie is goed, maar het is belangrijk om er niet in door te slaan. Roep bijvoorbeeld je volgers niet op om één woord in verschillende reacties achter elkaar te plaatsen. Op deze manier ontstaat er veel interactie, maar niet zoals het hoort.

2. Kopiëren

Iedereen doet elkaar na. Wees daarom uniek. Je doet ergens op social media inspiratie op en vervolgens vertaal je dat naar een bericht wat bij jouw organisatie past. Kopiëren is ook op het internet niet zonder gevaar, vanwege auteursrechten kan dat je veel geld kosten.

3. Onderschatten van je doelgroep

Een van de do’s is het stellen van vragen, maar je kunt het ook te makkelijk maken. Het is niet slim om simpele (prijs)vragen te stellen alleen maar om reacties uit te lokken. Het hoeft geen hele ingewikkelde vraag te zijn, maar geef je doelgroep wel een beetje een uitdaging.

4. Niet op tijd reageren

Op social media verwachten klanten niet alleen een antwoord. Maar een antwoord dient ook snel te worden gegeven/ Reactietijd speelt een grote rol in de klanttevredenheid. Het te lang moeten wachten op een reactie zorgt meteen voor minder tevredenheid van klanten over jouw onderneming. Daartegenover, groeit de waardering wanneer er binnen een acceptabele tijd wordt gereageerd.

De vraag is echter wel, wat is snel? Hoe snel moet jouw organisatie reageren op klanten die contact zoeken via social media? Om die reden is het belangrijk om geen dingen te beloven die je niet kunt waarmaken. Het is altijd van belang om zo snel mogelijk te reageren. Per organisatie is dit afhankelijk van de beschikbare middelen en het personeel.

Nu is het jouw beurt, veel succes!

Kan jouw organisatie hulp gebruiken bij het klantgericht afhandelen van alle berichten en meldingen? Lees hier meer over onze social media webcare service.

Back To Top