Skip to content
Flexibel op- en afschalen 24/7 bereikbaar First time fix Eigen vast contactpersoon
blog overleg noteren

Callcenters schreeuwen om klantenservicemedewerkers

Laatste update op 25 augustus 2020 om 10:49 am
Leestijd: 2 minuten

In het eerste kwartaal van dit jaar telde de klantcontactbranche maar liefst 8.000 vacatures; 3.000 meer dan in dezelfde periode twee jaar terug. Ondertussen steeg ook het aantal mensen dat in de sector werkzaam is: van 140.000 in 2017 naar de huidige 154.000. Samen vormen deze klantcontactmedewerkers inmiddels bijna twee procent van de totale beroepsbevolking.

Volgens Geeske te Gussinklo, directeur van de Klantenservice Federatie (KSF), is de aard van het klantcontactwerk de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. “Dankzij betere websites en apps, en het gegeven dat steeds meer bedrijven een zogeheten ‘mijn omgeving’ inrichten, is selfservice voor de consument steeds gebruikelijker geworden”, aldus de directeur. “Gevolg van deze trend is dat de complexere en meer uitdagende vragen voor de medewerkers in het callcenter over blijven. Hun werk is er dus veel inhoudelijker en betekenisvoller op geworden.”

Steeds meer kanalen

Van het feit dat het aantal vacatures in de branche maar verder blijft oplopen, kijkt Te Gussinklo niet vreemd op: “Er is een duidelijke verschuiving van face-to-face contact in winkels naar telefonisch of digitaal contact. Daarnaast werken eigentijdse bedrijven met steeds meer kanalen zoals live chat, WhatsApp en social media. Voor de persoonlijke beantwoording van die alsmaar toenemende stortvloed aan telefonische en digitale vragen hebben we vanzelfsprekend steeds meer gemotiveerde callcentermedewerkers nodig.”

Volop in ontwikkeling

Een andere ontwikkeling die bij de KSF tot grote tevredenheid leidt, is dat het vak van callcentermedewerker in de loop der jaren steeds positiever imago heeft gekregen. Volgens de directeur is dat mede te danken aan het feit dat werkgevers in de branche meer maatwerk bieden in de vorm van individuele opleidingstrajecten en over het algemeen betere salarissen dan voorheen betalen. “Daarnaast kunnen klantcontactmedewerkers steeds vaker hun eigen roosters indelen, krijgen ze steeds meer autonomie en hoeven ze niet langer met alleen maar vaste scripts te werken”, aldus Te Gussinklo. “Het is dan ook echt een mooi vak dat volop in ontwikkeling is.”

Vacatures!

Ook bij ons, DIRECT Klantcontact, in Arnhem kunnen we de nodige nieuwe collega’s gebruiken. Benieuwd naar de vacatures? Klik dan hier en solliciteer direct!

Back To Top