skip to Main Content
24/7 bereikbaarheid Kundige klantenservice experts Binnen één dag starten Dagelijks opzegbaar
Click-en-collect: Hoe Werkt Het En Wat Betekent Het Voor Je Klantenservice?

Click-en-collect: hoe werkt het en wat betekent het voor je klantenservice?

Leestijd: 3 minuten

De niet-essentiële winkels waren tot deze week bijna twee maanden lang gesloten. Gelukkig gloort er weer licht aan de horizon, want de ‘click-en-collect’ regeling is begonnen. Dit betekent dat producten die online besteld worden in de winkels mogen worden opgehaald. Maar hoe gaat dit precies in zijn werk? Hoe deal je met al dat extra verkeer, het inplannen van de tijdsloten en het plaatsen van de bestellingen? In dit artikel gaan we in op de nieuwe click-en-collect regeling en vertellen we wat dit betekent voor de klantenservice.

Het klinkt als goed nieuws, en veel ondernemers benadrukken dan ook dat ze blij zijn met de nieuwe mogelijkheid om via click-en-collect weer klanten te mogen bedienen. Toch zegt brancheorganisatie INRetail ook minder positieve signalen te ontvangen.

Click-en-collect betekent namelijk ook een hoop extra verkeer via telefoon, mail, WhatsApp of andere kanalen. Voor veel ondernemers is dit nieuw, en zo raken ze langzaam de wanhoop nabij. Gelukkig kan DIRECT Klantcontact je hierbij ondersteunen. Zo bieden we 2 weken gratis hulp aan op drukbezette telefoonlijnen, helpen we met het optimaliseren van de systemen om bestellingen te plaatsen en kunnen we tijdslots inplannen.

Hoe werkt click-en-collect?

Click-en-collect is vaktaal voor ‘bestellen en afhalen’. Sommige webshops zijn al langer bekend met deze service, door bijvoorbeeld als verzendmethode de optie ‘afhalen’ aan te bieden. Eigenlijk is het idee van click-en-collect simpel. Een klant bestelt een product via de webshop of via een ander kanaal, nadat de klant heeft betaald, krijgt hij/zij een bevestigingsmail met ophaal informatie. De winkel kan dan beginnen met het klaar maken van de order. Hierna kan de klant de order komen ophalen, meestal met een aankoop- of betaalbewijs. As simple as that!

Zorgen van ondernemers

Toch maken vele ondernemers zich zorgen. Maar dit lijkt meer te komen door de strenge regels die de overheid heeft gesteld aan de nieuwe click-en-collect regeling. Zo moet er bijvoorbeeld 4 uur tussen het bestellen en ophalen zitten om funshoppen te voorkomen. Daarnaast mag de klant niet de winkel betreden, wat een extra drempel zou kunnen zijn met dit winterse weer. Ook moeten sommige winkels gebruikmaken van (nieuwe) complexe systemen. Zo heb je bijvoorbeeld een website of bestelpagina nodig, een (online) betaalsysteem, een voorraadsysteem, en een notificatiesysteem voor jou en de klant.

Click-en-collect en de klantenservice

Al deze nieuwe systemen leggen een extra druk op de klantenservice. Vooral als je de click-en-collect service gaat aanbieden via verschillende kanalen. De ene klant belt misschien liever om een product te bestellen, terwijl een ander liever mailt of eerst wat foto’s ontvangt via social media of WhatsApp. Natuurlijk wil je ook elk kanaal optimaal benutten, om zoveel mogelijk klanten te kunnen bedienen. Toch kan het zo best chaotisch worden. Na twee maanden rust in de zaak staan de telefoonlijnen ineens roodgloeiend en de mailbox stroomt vol. Hoe pak je dit aan?

De services van DIRECT Klantcontact

Wij bieden met onze telefoon, mail en/of WhatsApp services twee weken gratis hulp aan om jouw zorgen uit handen te nemen. Bovendien helpen we de klanten altijd vanuit jouw bedrijfsnaam, en kunnen we met onze aanvullende services ook de bestellingen in de systemen plaatsen én een tijdslot inplannen. Jij hoeft alleen nog maar de bestelling af te ronden door deze in te pakken en aan de klant mee te geven in het gekozen tijdslot. Zo kunnen we samen het click-en-collect model in goede banen leiden en zorgen we voor tevreden klanten van click tot collect!

Gratis proefperiode

Kun jij wel wat ondersteuning gebruiken de komende weken? Meld je aan voor onze 14 dagen gratis proefperiode, en probeer onze diensten geheel vrijblijvend uit:

    Voornaam*
    Achternaam*
    Bedrijfsnaam *
    E-mailadres *
    Telefoonnummer

    Opmerkingen

    Back To Top