Ga naar hoofdinhoud
Flexibel op- en afschalen 24/7 bereikbaar First time fix Eigen vast contactpersoon
Dit zijn de 5 gouden regels van goed klantcontact

Dit zijn de 5 gouden regels van goed klantcontact

Laatste update op 12 april 2022 om 09:29 am
Leestijd: 4 minuten

Je wilt dat jouw klanten perféct te woord worden gestaan. En dan werkt het niet altijd om deze verantwoordelijkheid bij je monteurs in het veld neer te leggen. Zij zijn immers druk met het oplossen van storingen. En aandachtig naar een klant luisteren terwijl je met één hand in een machine staat, is nu eenmaal niet de ideale combinatie. Goed klantcontact klinkt zo eenvoudig maar dat is het niet: het is een vák apart. Daarom delen we graag de 5 gouden regels van goed klantcontact met je.

Navigeer snel naar

1. Kies voor een sterk team met passie voor het vak

De absolute basis is een sterk team dat passie heeft voor het vak. Zo voelt een beller het direct als er onvoldoende empathisch vermogen is bij de medewerker aan de andere kant van de lijn. Meeveren en zorgen dat de klant met een goed gevoel ophangt, ook als niet het antwoord gegeven is wat men wenst, is van het grootste belang. Op je klantcontactcenter wil je alleen mensen die gemotiveerd zijn en er écht zin in hebben.

2. Wees in staat om snel te schakelen

Servicegericht zijn is een karaktereigenschap en geen trucje. Ook die (on)oprechtheid voelen mensen direct. Medewerker op een klantcontactcentrum zijn vraagt nogal wat, je moet snel kunnen schakelen tussen verschillende typen mensen, soorten bedrijven, uiteenlopende emoties en diverse systemen. De ene keer heb je een uitdagend gesprek waarin iemand erg boos is over zijn verwarmingsketel die niet werkt en dan weer krijg je iemand aan de lijn die erg verdrietig is, bijvoorbeeld omdat hij een overlijden moet melden. Dat vraagt wat van de competenties van de medewerker.
gids klantbeleving

10 tips & tricks voor instant blije klanten

Met deze 10 kant-en-klare tips & tricks maak je binnen een handomdraai van jouw onderneming een échte koploper. Staan de klantbelevingsneuzen dezelfde kant op? Mooi, let's go! Download de gratis gids en maak direct een vliegende start naar blije klanten.

  • Echte eye-openers voor een vliegende start
  • Intern winnen is extern beginnen
  • Direct toepasbare tips

3. Kwaliteit is belangrijker dan snelheid

Klanten wachten vaak liever wat langer op een antwoord dat kwalitatief goed is, dan dat ze iemand spreken die niet precies van de hoed en de rand weet. Zet gespecialiseerde medewerkers is. Zo’n type medewerker die garant staat voor een first time fix. Onze mensen hebben die kennis over jouw product, tot in detáil in huis. Zo hebben we bijvoorbeeld 30 jaar ervaring in het vak. Ook is meer dan de helft van onze klanten in de installatie en techniek werkzaam én we hebben in-house apparaten staan waar we regelmatig een beroep op doen om ‘zo goed mogelijk’ mee te kijken.

4. Train je klantcontactmedewerkers diepgaand

Een medewerker die weet waar hij het over heeft, zal vol zelfvertrouwen de telefoon opnemen. Onze medewerkers worden diepgaand getraind, door e-learnings, fysieke locaties te bezoeken, soms zelfs door mee te lopen met monteurs, incompany trainingen bij de klant te volgen en meer. Dit zijn de teams die blijvend met kop en schouders boven de rest uit steken, omdat ze zich onderdeel van hun klant voelen. Het zijn gevoelsmatig collega’s, geen ingehuurde externen. En we zijn lekker praktisch: wanneer je als medewerker van een klantcontactcenter bijvoorbeeld een storing in een ketel telefonisch moet verhelpen, dan kan het gemakkelijk zijn dat die ketel met alle knopjes en sensoren, direct naast je bureau staat zodat je de klant precies kunt zeggen wat waar zit. Dat is de manier waarop wij graag werken.

5. Je klantcontactmedewerker is je belangrijkste bezit

De tijd waarin een klantcontactmedewerker iemand was die telefoontjes doorzette, ligt echt al héél lang achter ons. Het gaat om mensen helpen, maar dan echt. Om betekenisvol zijn en om heel goed worden in je vak. Waardering, de mens achter de medewerker zien en continu blijven leren en ontwikkelen staan hoog in het vaandel binnen ons bedrijf. Mensen die met plezier hun werk doen, gaan niet snel op zoek naar een andere baan. Het verloop binnen onze teams is niet voor niets bijzonder laag. Bovendien verhogen medewerkers de klanttevredenheid. Ook die van jouw klanten.

De moraal van het verhaal

Goed klantcontact begint bij jouw eigen medewerkers. Als je ervoor kiest om dit klantcontact zelf te doen, straal dit dan echt uit en investeer tijd in het trainen van je mensen. Goed klantcontact doe je er niet zomaar even bij. En mocht je van een externe partij gebruik willen maken, vertrouw dan op het warme gevoel dat je jouw klanten met een gerust hart bij ons achter kunt laten…

Neem contact op

Wil je meer over goed klantcontact weten of even een kijkje bij ons gedreven team nemen? Of zomaar even overleggen? Neem dan contact met ons op. We kijken uit naar je bericht: kún je meteen even testen of we wel écht met een glimlach onze telefoon opnemen…

Op zoek naar een partner in klantcontact? Neem contact op.

Laat je gegevens achter en één van onze consultants neemt op werkdagen binnen 24 uur contact met je op.

  • Flexibel op- en afschalen
  • In no-time 24/7 bereikbaar
  • >60% van de meldingen direct afgehandeld
  • Eén vaste contactpersoon
  • Hidden

    Marketinginformatie

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
Back To Top