
Een geweldige live chat? Volg deze 5 stappen!
Ben je op zoek naar manieren om je klanten zo goed mogelijk te helpen via de live chat? Als je deze 5 stappen doorloopt, ben je direct op weg naar een geweldige live chat ervaring.
STAP 1. MAAK CONTACTMOGELIJKHEDEN ZICHTBAAR
Een klant heeft er niets aan als hij lang moet zoeken om een bepaalde contactmogelijkheid te vinden. Als je live chat ergens verstopt zit is het moeilijk om daar gebruik van te maken. Zorg er daarom voor dat jouw chat zichtbaar is. Dat kun je doen door een automatisch bericht naar website bezoekers te sturen. Zie het als een soort begroeting. De klant weet je te vinden en kan als hij of ze vragen heeft direct contact opnemen.
STAP 2. LAAT DE KLANT NIET WACHTEN
Als klanten beginnen te chatten wil je ze niet laten denken dat je ze in de wacht hebt gezet. Het doel van een chat is om onmiddellijk te communiceren. Klanten verwachten dat ook. Heb je niet de mogelijkheid om 24/7 mensen aanwezig te hebben? Laat dan in een bericht zien wanneer je aanwezig bent.
STAP 3. ZORG DAT DE KLANT ZICH THUIS VOELT
Mensen komen graag ergens terug als ze zich er thuis voelen. Als je dingen over je klanten leert en dat in je communicatie verwerkt, dan voelen klanten zich sneller thuis. Maak kleine notities van vorige gesprekken en sla ze op. Klanten vinden het fijn als je bijvoorbeeld nog eens vraagt of ze de vorige keer goed zijn geholpen.
STAP 4. PRAAT MINDER, LUISTER MEER
Neem de tijd om de klant goed te begrijpen als hij of zij een probleem heeft. Klanten willen dat je begrip voor ze toont. Dat is vaak belangrijker dan de tijd die het duurt om iets op te lossen. Draag dus niet gelijk oplossingen aan, maar probeer je in de klant te verplaatsen.
STAP 5. HEB JE MEER TIJD NODIG? LAAT HET DE KLANT WETEN
Het lukt niet altijd om een klant direct te helpen. Als je meer tijd voor onderzoek nodig hebt of iemand anders wilt raadplegen, zeg dit dan. Je kunt beter de tijd nemen en later terugkomen met het juiste antwoord.