skip to Main Content
Goede Klantenservice Is De Beste Marketing

Goede klantenservice is de beste marketing

Hun rol wilde tot voor kort nog wel eens onderschat worden, maar in deze tijden waarin steeds meer bedrijven en organisaties klantbeleving (terecht) centraal stellen, worden medewerkers van de afdeling klantenservice steeds vaker tot de belangrijkste pionnen binnen een bedrijf gerekend. Alles draait om het creëren van loyale klanten en hoe leg je daarvoor de basis? Inderdaad, door optimale service te verlenen. Goede klantenservice wordt dan ook op steeds grotere schaal als de beste marketing gezien.

Hedendaagse marketeers richten zich steeds nadrukkelijker richten op service als onderscheidend element in de klantbeleving. Iedere interactie met een klant moet leiden tot een loyale klant; een klant die vandaag misschien niets bij je koopt, maar morgen of volgende week aan je denkt als hij of zij wél iets nodig heeft. En, zeker net zo belangrijk, een klant die jouw bedrijf aanraadt bij zijn (beste) vrienden en kennissen.

Optimale klantbeleving

Vandaag de dag loopt vrijwel ieder zichzelf respecterend bedrijf achter succesvolle organisaties als Coolblue aan door hun klanten te bestoken met handgeschreven kaartjes, chocoladetelegrammen en proactieve contacten die hun persoonlijke benadering van de klant moeten benadrukken. Dat soort goedbedoelde initiatieven kunnen zeker een bijdrage leveren aan een goede klantbeleving, maar vormen slechts een onderdeel daarvan. Het belangrijkste ingrediënt voor een optimale klantbeleving is namelijk het persoonlijke contact tussen de klant en de medewerker van de klantenservice. Of dat contact nu telefonisch tot stand komt of per mail, social media, live chat of WhatsApp, doet er niet toe, maar dáár begint de relatie met je klant. En nergens anders!

Empathie

Natuurlijk kan klantenservice niet altijd pasklare oplossingen bieden, maar vaststaand feit is dat het altijd empathie kan leveren. Een goede klantenservicemedewerker zegt bijvoorbeeld geen ‘nee’ of ‘sorry, ik kan u niet helpen en verbind u door’ tegen een ontevreden klant, maar verzacht een eventueel negatieve lading van de boodschap met een doordachte dialoog. ‘Oh, dat moet frustrerend voor u zijn. Gelukkig hebben we een absolute specialist in huis die dit probleem zeker de wereld uit kan helpen. Hij heet Harm en ik verbind u nu met hem door met hem’, klinkt toch heel anders dan ‘Momentje, ik verbind u door’? Met deze vorm van empathie legt de medewerker klantenservice het beste fundament voor een vruchtbare en duurzame klantrelatie.

Bereikbaarheid

Naast persoonlijk contact en empathie kent het streven naar een optimale klantbeleving natuurlijk nog talloze andere bouwstenen, maar vandaag de dag geldt bereikbaarheid, en dan het liefst 24 uur per dag en via zoveel mogelijk communicatiekanalen, daarvan als verreweg de belangrijkste. Hedendaagse klanten zijn niet alleen verwender dan ooit, maar vooral ook veeleisender. Ze verwachten daardoor steeds meer van klantcontact en moeten met zo min mogelijk moeite een snel en adequaat antwoord op hun vraag kunnen krijgen. Alsof dat allemaal nog niet voldoende is, verwachten ze dat antwoord ook nog eens via het communicatiekanaal van hun keuze en op het tijdstip van de dag (of avond) dat hen het beste uitkomt.

Uitbesteden

Wanneer bedrijven of organisaties alleen tijdens kantooruren bereikbaar zijn of uitsluitend telefonisch, lopen ze anno 2019 volledig achter de feiten aan. Hedendaagse klanten willen nu eenmaal 24/7 met je kunnen communiceren. En inderdaad dan ook nog eens bij voorkeur via hun voorkeurskanalen als live chat en WhatsApp. In dat kader is het niet vreemd dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen hun klantenservice en bijbehorende bereikbaarheid uit te besteden aan een daarin gespecialiseerde organisatie. Daarmee zorgen ze ervoor dat ze 24/7 én via alle mogelijke communicatiekanalen bereikbaar zijn. Met andere woorden: dat ze de perfecte basis leggen voor een optimale klantbeleving.

DIRECT Klantcontact

Wil jij je (potentiële) relaties ook een optimale klantbeleving bieden? Neem dan vandaag nog contact met ons op: 026 – 373 66 00. Chatten of appen kan natuurlijk ook!

1
Hallo, hoe kunnen we je helpen?
Powered by
Back To Top