skip to Main Content

Hoe je met een proactieve live chat meer resultaat bereikt

Laatste update op 7 juli 2020 om 12:57 pm
  • Blog
Leestijd: 2 minuten

Mensen vinden het tegenwoordig fijn als een bedrijf zelf contact met ze zoekt wanneer ze dat nodig hebben. Je laat dus kansen schieten als je wacht totdat klanten contact met je opnemen. Een proactieve live chat kan je helpen om direct op de behoeftes van de klant aan te sluiten, door bijvoorbeeld hulp te bieden bij bekende pijnpunten. En daarmee zorg je ervoor dat je meer klanten dan je concurrent behoudt.

VERMINDER JE CALLCENTER VOLUME

Een proactieve live chat zorgt er per definitie voor dat er minder mensen naar de klantenservice bellen. Klanten bellen geregeld als ze moeite hebben om bepaalde informatie te achterhalen. Met een proactieve live chat kun je dit soort vragen direct ondervangen door het verkeer op de site in de gaten te houden. Je kunt dan een gepersonaliseerd bericht naar bezoekers sturen of zorgen dat bezoekers niet afhaken tijdens een aankoopproces. Door proactief in te spelen op problemen die bezoekers hebben verleen je een uitstekende service en zorg je er ook nog voor dat jouw klantenservice effectiever is.

VERHOOG JE CONVERSIE

Een geweldige live chat stelt je in staat om het contact met de klant te initiëren als een bepaald soort gedrag wordt waargenomen. Stel een klant zoekt in de chat, “hoe vraag ik een offerte?” Op dat moment wordt er automatisch een chat met de klant geopend. Je betrekt hierdoor de klant meer in het aankoopproces. En als het nodig is heeft de klant direct contact met een medewerker om zijn vraag snel op te lossen. Dit zorgt ervoor dat het aankoopproces wordt verkort en dat er minder klanten je website verlaten. Een proactieve live chat kan je dus helpen om je conversie te verhogen.

VERBETER JE INKOMSTEN

Als je zorgt voor minder verwarring bij je klanten en daarnaast ervoor zorgt dat je medewerkers minder tijd hoeven te besteden aan de klantenservice, dan levert dat natuurlijk resultaten op. Een proactieve live chat zorgt daarom voor meer rendement op je investeringen. Uit onze ervaringen blijkt dat een ROI van 105% haalbaar is voor proactieve live chat. Je medewerkers hebben bovendien een duidelijke impact op het functioneren van het bedrijf en dat is iets waar ze zich goed over kunnen voelen. En niet te vergeten, een blij team zorgt voor een betere klantenservice.

Alles weten over de mogelijkheden van live chat? 

Download de gratis whitepaper

Back To Top