skip to Main Content
Hoe Met Live Chat De Klanttevredenheid En Verkopen Op Je Website Verhogen

Hoe met live chat de klanttevredenheid en verkopen op je website verhogen

Laatste update op 7 juli 2020 om 12:57 pm
  • Blog
Leestijd: 2 minuten

In het digitale tijdperk van altijd en overal online willen je klanten niet langer wachten. Bijna de helft van online shoppers ziet live ondersteuning tijdens de aankoop als een van de belangrijkste features op je webshop (blijkt uit onderzoek gedaan door Forrester). Live chat maak het mogelijk om je klanten NU te helpen. In onze gids gaan we je er alles over vertellen. Maar laten we beginnen om de definitie helder te krijgen. Wat is live chat precies? En wat is het niet?

WAT IS LIVE CHAT?

GEEN WEBCARE EN AL HELEMAAL GEEN CHATBOT!

Met alle recente ontwikkelingen in de klantenservicewereld is het begrijpelijk als je sommige termen wel eens door elkaar haalt. Elke grote organisatie heeft tegenwoordig webcare. Ze helpen hun (potentiële) klanten via sociale media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn. Bedrijven reageren op directe berichten van klanten, maar zoeken ook proactief naar social-media-uitingen waarin hun bedrijf wordt genoemd. Een goede reactie is essentieel voor de PR-doeleinden (leuke voorbeelden van tops & flops vind je op De Beste Social Media).

Een trend in webcare is overigens om steeds meer klanten via Facebook Messenger of Whatsapp te helpen. Dat lijkt alweer meer op live chat.

Sommige bedrijven bieden daarnaast ook klantenservice via een chatbot of virtuele assistent. Deze kun je in veel gevallen beschouwen als een slimme versie van een FAQ. Een groot voordeel van chatbots is dat je er per klantcontact weinig geld aan kwijt bent. Consumenten geven meestal echter de voorkeur aan menselijk contact.

Tenslotte is live chat een manier om direct met bezoekers van je website in contact te treden. Ze kunnen met een persoon van vlees en bloed chatten op het moment dat ze hulp nodig hebben. Ook kun je als bedrijf proactief contact opnemen met een klant. Je kunt het surfgedrag immers nauwkeurig in de gaten houden. Bijvoorbeeld wanneer een klant het antwoord in de veelgestelde vragenlijst niet lijkt te kunnen vinden of wanneer een klant problemen ondervindt tijdens het afrekenen.

En mogen we er nog een statistiekje ingooien? Uit onderzoek van Baynard blijkt dat bijna 20% van de klanten hun aankoop afbreekt wanneer ze het betalen te ingewikkeld vinden. Dan komt (proactieve) live chat dus goed van pas.

NU JE WEET WAT LIVE CHAT IS, WILLEN WE JE ER GRAAG MEER OVER VERTELLEN.

Download de gratis gids

Back To Top