skip to Main Content
Horeca Heeft Handen Vol Aan De Gasten; Wij Regelen De Rest!

Horeca heeft handen vol aan de gasten; wij regelen de rest!

Leestijd: 3 minuten

Als horecaondernemer ben je tegenwoordig maar druk met je gasten. Ze worden steeds veeleisender en zien eten en drinken niet meer alleen als functioneel, maar zoeken daarbij vooral naar persoonlijke belevingen die voor waardevolle herinneringen moeten zorgen. Met name de millennials, jongeren tussen de 18 en 36 jaar, stellen steeds hogere eisen. En laat dat nou net de bevolkingsgroep zijn die het vaakst uit eten gaat…

Volgens de gegevens van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) eet 29% van de millennials, ook wel bekend als de generatie Y, minimaal eens per week buiten de deur, terwijl 33% minstens een keer maand eten laat thuisbezorgen. Zoals gezegd zoeken ze daarbij een unieke ervaring. Terwijl ze voor basisproducten alleen de allerlaagste prijs willen betalen, zijn ze bereid voor die bijzondere beleving, het liefst inclusief emotionele waarde, wél ruimhartig de knip te trekken. Onderzoekers van Rabobank spreken in dat kader van ‘hybride consumenten’. De vraag is natuurlijk hoe je die consument als horecaondernemer aan je bedrijf kunt binden. Hoe bereik je ze en zorg je er vervolgens voor dat ze bij jou reserveren en komen eten? DIRECT Klantcontact verzamelde een aantal handige tips.

Creëer beleving

Sfeer en beleving zijn belangrijker dan ooit. Millennials zien eten niet langer puur als voedsel, maar eerder als een lifestyle. Ga maar na: bijna de helft ziet zichzelf als een echte ‘foodie’ en pretendeert daarmee minstens net zoveel verstand van eten te hebben als jouw chef-kok. Omdat de millennials daarnaast ook het socializen hoog in het vaandel hebben staan, is het handig om je op een specifieke levensstijl of nichemarkt te richten. Als jij je zaak weet te verheffen tot een toegankelijke en comfortabele plek waar ze gemakkelijk gelijkgestemden kunnen ontmoeten, heb je de millennial al grotendeels voor je gewonnen. Kijk in dat kader maar eens op de site van het van oorsprong Amsterdamse hotelconcept Zoku dat zich volledig op ‘urban nomads’ richt.

Speel in op online behoefte

Een smartphone met volle batterij en snelle wifi behoren voor de millennial tot de primaire behoeftes. Zorg er dan ook voor dat je steeds laders voor de verschillende typen smartphones in huis hebt en dat je wifi gratis en snel is. Speel daarnaast in op de wetenschap dat millennials dol zijn op digitale gadgets. Ruil daarom ouderwetse menukaarten in voor tablets en voorzie in de mogelijkheid tot betalen met de smartphone. Vergeet daarnaast niet dat ook je eigen online presentatie helemaal up-to-date moet zijn. Je website, inclusief mogelijkheid tot reserveren en actuele menukaart, ziet er dus niet alleen op een computer gelikt uit, maar is ook op de smartphone goed te bekijken. Daarnaast is het aan te raden ook prominent aanwezig te zijn op de andere online kanalen.

Foodstagram

Millennials, ook wel bekend als de ‘selfie generatie’, prikken niet alleen een vorkje voor het eten, maar ook om online te socializen, onder andere door het delen van foto’s van opzienbarende interieurs. Voordat ze een bepaalde stad bezoeken, speuren ze alle sociale media af op zoek naar unieke horecabedrijven die een bijdrage kunnen leveren aan een geslaagde ‘Instastory’. Probeer je in dat kader van de middenmoot te onderscheiden door zaken als opvallende decoraties en wandversieringen. De zelfbenoemde foodies plaatsen uiteraard ook graag foto’s van originele en bij voorkeur kleurrijke gerechten en vernieuwende drankjes op Instagram, een fenomeen dat tegenwoordig alom bekend staat als Foodstagram. Voorzie je kaart daarom steeds van eigentijdse en vooral fotogenieke toppers als poké bowls, freaky shakes en hippe cocktails. De kans dat je creaties viral gaan, is dankzij de millennials groter dan ooit!

Reserveringen

Aan het tevredenstellen van die millennials en andere veeleisende gasten, heb je als horecaondernemer je handen al meer dan vol. We kunnen ons dan ook voorstellen dat je bij allerlei onvermijdelijke randzaken wel wat hulp zou kunnen gebruiken. Vandaar dat de service experts van DIRECT Klantcontact je daarbij graag terzijde staan. Ze nemen bijvoorbeeld je telefonische reserveringen aan om die eventueel rechtstreeks in jouw systeem in te boeken, maar communiceren desgewenst ook via WhatsApp, live chat of social media met je gasten; de kanalen die tegenwoordig de voorkeur van de millennials genieten. Door je communicatietraject (deels) uit te besteden, houd jij meer tijd over voor de zaken waar je goed in bent: ervoor zorgen dat de gasten jouw bedrijf weten te vinden en ze vervolgens van A tot Z in de watten leggen.

Wil je meer weten over de inzet van Social media als extra klantcontactkanaal? Vraag geheel vrijblijvend meer informatie aan door onderstaand formulier in te vullen. Liever appen? Dat kan ook, namelijk via +31 6 30 13 87 19.

Back To Top
1
Hallo, hoe kunnen we je helpen?
Powered by