skip to Main Content
In 4 Stappen De Juiste “tone Of Voice” Voor Jouw Doelgroep

In 4 stappen de juiste “tone of voice” voor jouw doelgroep

Laatste update op 7 juli 2020 om 12:57 pm
Leestijd: 2 minuten

Tone of voice is de manier waarop jij met jouw doelgroep communiceert. Als organisatie is het belangrijk dat je één tone of voice aanhoudt in alle uitingen, zoals op de website, social media, reclame, brochures en andere communicatiemiddelen. Op die manier creëer je herkenbaarheid.

Om de juiste tone of voice te bepalen, dien je goed te weten wie jouw doelgroep is. Je wilt op een manier communiceren waar jouw doelgroep zich goed bij voelt of wat hen aanspreekt.

1. Het product

Het product dat je aanbiedt speelt een grote rol in de communicatie naar jouw klanten. Je kunt je voorstellen dat een hip kledingmerk voor jongeren haar doelgroep anders benadert en aanspreekt dan bijvoorbeeld een begrafenisonderneming. Als je hier geen rekening mee houdt kun je de plank volledig misslaan.

2. De leeftijd

Weeg goed af of je jouw doelgroep aanspreekt met je/jij of u. En of je in de aanhef ‘Hi’ of ‘Geacht’ gebruikt. De leeftijd van jouw doelgroep speelt hierin een grote rol. Op social media wordt vaak met je en jij gecommuniceerd. Als je hebt bepaald hoe je jouw doelgroep aanspreekt, is het belangrijk om dit in alle communicatie door te voeren. Een uniforme stijl komt professioneler over.

3. De grootte

Bijna elk bedrijf maakt anno 2018 gebruik van social media. Het is een makkelijk kanaal om in contact te komen met jouw doelgroep. Waar je ook rekening mee zou kunnen houden is de omvang van de doelgroep en waar die zich bevindt. Spreek je 50 man aan of 10.000? Als jouw doelgroep heel groot is, heb je meer kans om viral gaan. Dit kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben. We kennen ongetwijfeld allemaal een aantal van deze voorbeelden.

4. De omgeving

Als jouw doelgroep zich in een specifieke omgeving bevindt, kun je hier leuk op inspelen. Heb je bijvoorbeeld een product of dienst die je specifiek in Amsterdam onder de aandacht wil brengen, kun je beginnen met: ‘He, Amsterdammer!’ of een begroeting in het Fries (of een ander dialect), afhankelijk van waar jouw doelgroep zit. Zo voelen (potentiële) klanten zich aangesproken en zijn ze sneller geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt.

Back To Top