skip to Main Content
Live Chat: Meer Verkoop Met Minder Telefoontjes

Live chat: meer verkoop met minder telefoontjes

  • Blog
Leestijd: 2 minuten

Op momenten dat de telefoons op het backoffice of de afdeling verkoop weer eens roodgloeiend staan, komen medewerkers nauwelijks toe aan hun kerntaken. Gevolg? Irritatie bij klanten en dalende verkoopcijfers. Door ervoor te zorgen dat je via meerdere contactkanalen bereikbaar bent, bijvoorbeeld ook via live chat en/of WhatsApp, verminder je niet alleen de druk op de telefoon, maar verbeter je dus meteen je service en sales.

Met de inzet van live chat als extra contactkanaal op je website, en de beantwoording van de chats vervolgens uit te besteden aan een daarin gespecialiseerd bedrijf met ervaren chatoperators, creëer je in principe een vangnet voor de meest eerste- en tweedelijns vragen. Dat verschaft zowel je backoffice als de verkoopafdeling de broodnodige lucht. Medewerkers kunnen zich daardoor weer richten op de zaken waarvoor ze ooit werden aangenomen: optimale service verlenen en verkopen.

Laagdrempelig

Die reductie van het telefoonverkeer is overigens slechts één van de factoren die ervoor zorgt dat live chat tot betere verkoopresultaten leidt: de hedendaagse consument is meer dan ooit online actief en communiceert daardoor liever via live chat op de site die hij of zij ter oriëntatie toch al bezocht, dan telefonisch. Bijkomende voordelen van live chat zijn de laagdrempeligheid, het gebruiksgemak en het feit dat het kanaal in steeds meer gevallen ook buiten kantoortijden bereikbaar is.

Meer conversie

Bedrijven die hun producten of diensten onder de aandacht van het brede publiek willen brengen, verwijzen in hun uitingen in de verschillende media vrijwel allemaal naar hun website. Een websitebezoeker op zich leidt echter vrijwel nooit tot conversie: maximaal drie procent besluit naar aanleiding van een websitebezoek voor vragen en/of bestellingen naar het bedrijf te bellen of mailen. Anders wordt het wanneer de consument een website met live chat bezoekt. De conversie schiet dan werkelijk omhoog.

Hoger aankoopbedrag

Het laagdrempelige contact via live chat zorgt ervoor dat consumenten direct antwoord op hun vragen krijgen. Dat vergemakkelijkt hun zoekproces. Wanneer ze van de chatoperator ook nog eens goed geadviseerd worden, verdwijnen eventuele bezwaren om een aankoop te doen bovendien als sneeuw voor de zon. Chatoperators met de nodige ervaring met upselling en cross-selling zorgen er niet alleen voor dat de consument tot aankoop overgaat, maar stuwen daarnaast ook nog eens het aankoopbedrag omhoog: onderzoek toont aan dat het aankoopbedrag van chattende websitebezoekers gemiddeld zo’n zestig procent hoger ligt dan van consumenten die niet chatten.

Wil je meer weten over het toevoegen van live chat op jouw website? Klik hier voor uitgebreide informatie of neem contact ons op via 026 – 373 66 00.

Back To Top