Ga naar hoofdinhoud
Flexibel op- en afschalen 24/7 bereikbaar First time fix Eigen vast contactpersoon
blog-agent-telefoniste-aan-het-werk

Recht op onbereikbaarheid bij BMW

Laatste update op 25 augustus 2020 om 11:21 am
Leestijd: < 1 minuut

Werknemers van BMW in Duitsland hebben sinds kort het recht op onbereikbaarheid gekregen: een aantal uren per dag mogen ze geen werkgerelateerde telefoontjes of mails meer beantwoorden.

De autofabrikant reageert daarmee, net overigens als inmiddels meerdere Duitse bedrijven, op een poll van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup waaruit blijkt dat werknemers die geacht worden ook buiten werktijd vrijwel altijd bereikbaar te zijn, aanzienlijk meer werkstress ervaren dan hun collega’s die in hun vrije tijd hun mobiele telefoon eenvoudigweg uitzetten.

Onderzoeker Svenja Schlachter van de Universiteit van Surrey: “Enkele jaren terug hadden we het nog over kantoortijden; vandaag de dag leven we in een 24-uurs economie. Van werknemers wordt daardoor een steeds grotere mate van flexibiliteit geëist: omdat klanten verwachten dat een bedrijf of organisatie altijd en overal telefonisch, per mail of via social media bereikbaar is, verwachten die bedrijven dat ook van hun werknemers. Klanten die niet snel genoeg of helemaal niet te woord worden gestaan, haken tenslotte geïrriteerd af en wijken in het ergste geval direct uit naar de concurrent.”

Naar aanleiding van de uitkomst van het onderzoek, adviseert Schlachter werkgevers de werkstress bij hun medewerkers te verminderen, onder andere door het beleid ten aanzien van mobiele bereikbaarheid buiten werktijd aan te passen. Gunt u uw medewerkers ook de nodige onbereikbare uren, maar wilt u toch dat hun telefoontjes of mails adequaat beantwoord worden? Informeer dan eens vrijblijvend naar het uitgebreide pakket bereikbaarheidsdiensten van DIRECT Klantcontact.

Back To Top