Skip to content
Flexibel op- en afschalen 24/7 bereikbaar First time fix Eigen vast contactpersoon
blog vrouw telefoon social media

Spraakassistent, top of flop?

Laatste update op 25 augustus 2020 om 11:46 am
Leestijd: 2 minuten

Nu Google’s spraakassistent ook de Nederlandse taal beheerst, breiden steeds meer bedrijven daarmee hun dienstenaanbod uit. Wordt de spraakassistent de vervanger voor onze klantenservicemedewerkers of kunnen we niet zonder ze?

Een aantal grote bedrijven die al gebruik maken van deze spraakassistent zijn onder meer PostNL, Mediamarkt, Transavia en Rituals (artikel Channelweb, 2018). Via PostNL kun je informatie opvragen over de bezorging van je pakketje. Mediamarkt biedt de optie om te informeren naar aanbiedingen en deze desgewenst gelijk te bestellen. Qmusic geeft je de mogelijkheid om via de spraak assistent de radiozender aan te zetten, en te vragen wie op dat moment de dj is.

Spraak omzetten in tekst

De spraakassistent is ideaal in situaties waarbij je je handen nodig hebt of wanneer je jouw telefoon niet mag aanraken, bijvoorbeeld tijdens het autorijden. Je spreekt je vraag in en het antwoord verschijnt op je beeldscherm. Het lijkt zo makkelijk, maar is dat ook zo? Het antwoord is nee. Het zou ‘makkelijk’ zijn als wij mensen in grammaticaal correcte zinnen spreken, maar dit is niet het geval. Tijdens het praten kunnen wij aarzelen, hardop denken, pauzeren, et cetera. Mensen zijn in staat om te kunnen filteren tussen een denk proces en een correcte uiting. Een spraakfunctie kan dit niet. Elk woord of geluid dat wij maken wordt door de spraakassistent geregistreerd. Het stellen van korte vragen lukt vaak wel, maar bij het voeren van een dialoog loopt het vaak spaak.

Daar komt nog bij dat wij veel gebruik maken van eigennamen en verschillende uitspraakvarianten hebben. Denk bij eigennamen bijvoorbeeld aan ‘KALLAX’ de populaire IKEA kast. Een voorbeeld van het verschil in uitspraakvarianten kan zijn: “Navigatie, breng mij naar Ychtenbrêge.” De kans dat wij deze Friese plaatsnaam allemaal op de zelfde manier uitspreken is nagenoeg. De spraakassistent kent één gesproken woord en is niet in staat om meerdere varianten te herkennen.

Top of flop?

De spraakassistent is absoluut een technische ontwikkeling van hoog niveau op het gebied van kunstmatige intelligentie. Maar voordat we deze functie écht intelligent kunnen noemen moeten er nog veel stappen gezet worden.  Onze vertrouwde klantenservicemedewerkers zijn voorlopig dus nog absoluut onmisbaar!

Back To Top