skip to Main Content
24/7 bereikbaarheid Kundige klantenservice experts Binnen één dag starten Dagelijks opzegbaar
Waarom Is Klanttevredenheid Meten Zo Belangrijk?

Waarom is klanttevredenheid meten zo belangrijk?

Leestijd: 3 minuten

Uit onderzoek blijkt dat 96% van de klanten niet snel vanuit zichzelf een klacht indient wanneer hij of zij ontevreden is over een dienst of product. Tegelijkertijd zien we in hetzelfde onderzoek dat 91% van de ontevreden klanten nooit meer terugkeert naar het desbetreffende bedrijf waar ze ontevreden over zijn. Deze klanten kunnen je bedrijf dus zomaar ontglippen, zonder dat jij het door hebt.

De resultaten aangetoond in dit onderzoek kunnen zeer schadelijk zijn voor jouw bedrijf, want een nieuwe klant werven kost vijf keer zoveel tijd en geld, dan om een klant te behouden. Bovendien wil je natuurlijk loyaliteit creëren onder jouw klanten. Juist daarom is het van belang om doorgaans klanttevredenheid te meten. In deze blog lees je alles over klanttevredenheid, hoe je het kan meten én waarom het zo belangrijk is.

Weten wat er speelt

Met een klanttevredenheidsonderzoek meet je het level van de tevredenheid van de klanten over bijvoorbeeld de producten, diensten en/of medewerkers van jouw bedrijf. Je verzamelt inzichten en meningen van je klant, bijvoorbeeld door vragen te stellen over een bepaalde interactie die een klant heeft gehad. Hierdoor kun je precies zien waar de klant behoefte aan heeft, wat de verwachtingen zijn en hoe jij als bedrijf kunt verbeteren. Bovendien laat je met een klanttevredenheidsonderzoek zien dat de mening van je klanten er echt toe doet. Je leert echt luisteren naar de klant. Door actie te nemen op de door de klant genoemde punten toon je aan dat jij er als bedrijf echt wil zijn voor je klant. Dit is essentieel, want zo creëer je loyale klanten.

Het meten van de klanttevredenheid

Dus hoe kom je er nou echt achter wat de klant wil?  Klanttevredenheid meten kan op verschillende manieren. We kennen natuurlijk allemaal de digitale enquête! Deze kwantitatieve methode voor klanttevredenheidsonderzoek  is niet voor niets zo populair. Niet alleen omdat ze zo snel kunnen worden opgezet, rondgestuurd en ingevuld. Maar deze methode is ook nog eens super betrouwbaar. Mensen zijn namelijk sneller geneigd om een digitale enquête naar waarheid in te vullen. Let wel: een enquête is maar net zo effectief als zijn vragen. Het stellen van de juiste vragen is key!  Naast een kwantitatieve methode, kun je ook kiezen voor kwalitatief onderzoek. Denk bijvoorbeeld aan een focusgroep of een interview met klanten. Hier bespreek je de ervaringen, motivaties en behoeftes samen met de klant.  Door een combinatie van beide methodes schets je een compleet beeld van de klanttevredenheid en kom je er dus achter waar je jouw klantbeleving nog iets kunt aanscherpen!

Zo krijg je loyale klanten

In de markt van vandaag, zijn trouwe klanten goud waard. De concurrentie is tegenwoordig moordend. Bovendien zijn producten en diensten veelal inwisselbaar. De vraag is dus hoe krijg je loyale klanten? Spoiler alert: zorg ervoor dat de klant zich gewaardeerd voelt. Vaak willen klanten geen klacht achterlaten of een enquête invullen, omdat ze denken dat hun mening niet telt of ze zijn bang dat er toch niets mee wordt gedaan. Hier moet je het tegendeel bewijzen! Wees trots op de ontwikkelingen van jouw bedrijf en laat aan klanten, en potentiële klanten, zien wat je bereikt hebt dankzij hun feedback!  Klanten willen liever niet van bedrijf wisselen, dus zorg ervoor dat het niet nodig is. Luister naar je klanten en geef ze een service om aan vast te houden. 

De KlantArena

Bij DIRECT Klantcontact staat de klant áltijd centraal. Zo organiseren we bij  DIRECT Klantcontact  regelmatig een KlantArena. Dit is een zeer effectieve methode om de dialoog met de klanten aan te gaan. Je kunt dit eigenlijk zien als een soort groepsgesprek, waarin de klant  zijn ervaringen met DIRECT Klantcontact deelt. Ons team luistert aandachtig mee. Samen gaan we met de klanten in gesprek en  komen we tot een hoop nieuwe inzichten. Zo verbeteren we voortdurend onze relaties en zorgen we ervoor dat de klant écht centraal komt te staan.  Bovendien zijn de KlantArena’s super leuk en leerzaam! 

Back To Top