
3 praktische handvatten om te starten met bouwen aan échte klantenbinding
Maar bedenk eerst wat groei dan voor jou betekent: gaat dat over meer klanten en dus meer omzet? Of gaat dat over het uitbouwen van de bestaande relaties met je huidige klantengroep? Een bedrijf, ook dat van jou, is veel meer dan een merk en logo: het bestaat uit mensen. Zij sámen maken het bedrijf. Bij elk bedrijf dat hier serieus mee omgaat zou klantenbinding hoog op de agenda moeten staan.
5 tips om klantenbinding te verhogen
- Echte klantenbinding begint bij met je klant in gesprek te gaan. Durf je klant vragen wat hij of zij precies wil. En, ook niet onbelangrijk, luister. Maar dan écht.
- Gebruik je klanten als een soort spiegel om te ontdekken wat je zwakke punten zijn. Kijk naar waar behoeftes van klanten liggen en naar hoe je jouw zwakke punten om kunt buigen naar sterke voordelen voor de klant.
- Durf je kwetsbaar op te stellen. Realiseer je dat je misschien dingen gaat horen die je liever niet horen wilt. Ga niet in de verdediging, maar luister open en onbevooroordeeld naar dat wat de klant met je deelt. Dit zijn gouden kansen…
- Zet je meest loyale klanten in als ambassadeur: wie kan je immers beter vertellen waar behoeftes liggen dan de klant zelf?
- Word je bewust van het feit dat klantenbinding blijkbaar belangrijk voor je is. Zet dit om in actie door er daadwerkelijk tijd en budget voor vrij te maken.
3 stappen om concreet met klantenbinding aan de slag te gaan
- Zorg intern voor draagvlak zodat het probleem niet alleen door jou gezien wordt maar ook door je collega’s. Start een projectteam waarbij het verhogen van klantenbinding hét gezamenlijke doel is.
- Stel vervolgens samen vast, wat de individuele pijnpunten en de gezamenlijke pijnpunten zijn. Daar stroomt als vanzelf een doelstelling uit. Maak deze doelstelling concreet en ga door naar stap 3.
- Met de concreet geformuleerde doelstelling uit stap 2 kun je vervolgens praktisch aan de slag: selecteer je klanten en ga het gesprek aan. Ga ervaren wat er terugkomt uit de verhalen die zij delen. Dát wordt het startpunt van jouw succes.
Hey Customer! over betekenisvolle relaties met klanten
Ken jij Hey Customer!, ons maandelijkse radioprogramma al? Op 28 april aanstaande vertelt Stella Fietsen, bekend van de e-bikes, over hoe zij explosief groeiden en daardoor de binding met klanten dreigden te verliezen. De relatie met de consument werd minder betekenisvol, medewerkers minder blij, het bedrijfsimago stond onder druk en de klanttevredenheid ging langzaam achteruit. Tijd voor actie dus. Luister daarom binnenkort naar de Business Case van Stella Fietsen.
Draag bij aan een betekenisvolle relatie tussen je bedrijf en de consument
Op zoek naar een partner in klantcontact? Neem contact op.
Laat je gegevens achter en één van onze consultants neemt op werkdagen binnen 24 uur contact met je op.