skip to Main Content
Nieuwe Tariefregels Klantenservice Per 1 Juli 2017

Nieuwe tariefregels klantenservice per 1 juli 2017

Laatste update op 19 juni 2020 om 01:33 pm
Leestijd: 2 minuten

Met ingang van 1 juli aanstaande moet de klantenservice van Nederlandse bedrijven en organisaties tegen de standaardkosten bereikbaar zijn. Een verzoek om uitstel van de nieuwe regels door de Klantenservicefederatie mocht niet baten.

Momenteel brengen veel bedrijven via 0900-nummers extra kosten in rekening voor klantenservice. Met ingang van 1 juli aanstaande is dat verboden. Minister Henk Kamp van Economische Zaken heeft bepaald dat consumenten die bij een bedrijf een aankoop hebben gedaan zonder extra belkosten te woord gestaan moeten worden door de klantenservice van het betreffende bedrijf. Kamp volgt daarmee een eerdere uitspraak van het Europese Hof.

 

Essentieel onderdeel

 Het Hof is van mening dat klantenservice een essentieel onderdeel is van een product of dienst. Consumenten die een product of dienst kopen, kopen daarmee in de optiek van het Hof dus ook toegang tot de klantenservice. Geld vragen voor klantenservice is daarmee voortaan uit den boze.

Bestaande klanten

De nieuwe tariefregels gelden uitsluitend voor bestaande klanten die service of informatie verlangen van bedrijven waar ze klant zijn. Voor 0900-nummers die ingezet worden voor andere doeleinden, bijvoorbeeld voor spelletjes, amusement of erotische diensten, is de nieuwe wetgeving niet van toepassing.

Maximaal één euro

Op dit moment mogen bedrijven in Nederland voor informatie of service via 0900-nummers bovenop de normale belkosten nog een tarief van maximaal één euro in rekening brengen. Vanaf 1 juli is dat verleden tijd. Bestaande klanten mogen niet meer betalen dan de gebruikelijke belkosten.

ACM

Bedrijven die nu nog met betaalde 0900-nummers werken, dienen alle uitingen waarin dat tarief vermeld wordt vóór 1 juli aanstaande aan te passen. Voor meer informatie kunnen ze terecht op de site van de Autoriteit Consument & Markt.

Back To Top