Ondanks dat er steeds meer initiatieven ontstaan tegen de massaconsumptie van Black Friday (zo sloot Dille & Kamille al haar filialen op Green Friday om mensen aan te sporen de natuur in te gaan) blijft het grootste gedeelte van de Nederlandse consument toch deelnemen aan Black Friday. Volgens David Compier lijken veel consumenten te willen profiteren van goede aanbiedingen wanneer er zelf minder te besteden valt door de stijgende prijzen in de markt. Een algemene tip om de komende tijd rekening mee te houden is om je te verplaatsen in je klant en je bewust te zijn van de controverse die er rondom Black Friday en Black Week hangt.
Black Friday brengt tot aan Cyber Monday, net zoals de feestdagen, een onvermijdelijke stroom aan klantverkeer met zich mee. Hier kun je van tevoren op anticiperen door ervoor te zorgen dat je voldoende krachten tot je beschikking hebt zodat deze de verhoogde vraag naar service aan kunnen. Het inschakelen van een professionele partij kan je in deze drukke tijden (tijdelijk) ondersteunen door snel een extra team getrainde en empathische agents op jouw klantenservice te zetten. Zo ervaar jij als ondernemer een relaxte Black Friday, en kunnen je klanten van een goede klantenservice blijven genieten.
Het proactief communiceren richting je klanten kan veel onnodige vragen (en daarmee extra verkeer) voorkomen en tegelijkertijd klanten geruststellen dat hun behoeften worden aangepakt. Het hebben van een FAQ-pagina of het delen van acties en ontwikkelingen op je sociale media zijn daar goede voorbeelden van. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je een klant niet iets beloofd wat je niet kunt waarmaken. Als er bijvoorbeeld vertraging aan zit te komen, wees dan eerlijk en communiceer dit naar de klant. Transparantie, empathie en een duidelijke verwachting kunnen de klantrelatie verbeteren en de klant tegelijkertijd het gevoel van een samen gevonden oplossing geven. En laat een vertrouwen in jouw service nou net een van de meest belangrijke factoren van klantloyaliteit zijn.
Uit een onderzoek van Infopact blijkt dat 52% van de potentiële klanten die onbereikbaarheid ervaarden (in een min of meer urgente situatie), per direct overstapten naar de concurrent. Het is belangrijk om je klanten zo snel mogelijk, en op iedere plek, te woord kunnen staan. Tegenwoordig stellen klanten niet alleen maar via de telefoon of e-mail hun vragen. Klanten laten steeds meer en sneller opmerkingen of vragen over diensten of services achter op sociale media. Het snel beantwoorden van deze vragen op dezelfde kanalen is dan ook van groot belang voor een tevreden klant én het bieden van een goede service. Hetzelfde geldt voor het hebben van een goede live-chat. Verplaats je in jouw klant en bedenk vervolgens waar deze behoefte aan heeft, en bied hen dat op de relevante kanalen.
Als je aan klantcontact uitbesteden denkt, maar niet zeker weet of je klanten dan nog wel op de juiste specialistische manier geholpen worden, hoef je je bij DIRECT Klantcontact dus geen zorgen te maken. We hebben altijd genoeg specialistische klantadviseurs ter beschikking, die als technische klantenservice klaar staan om jouw klanten 24/7 blij te maken. Nieuwsgierig naar de ervaring van anderen? Lees dan vooral onze klantverhalen!
In dit blog spreken we met Judith Sapulette, die na jaren als teamleider bij DIRECT doorgroeide naar de rol van Customer Success Manager. In haar functie speelt ze een sleutelrol in het realiseren van succesvolle relaties met onze …
Lees meerDe feestdagen zijn voor veel mensen een magische tijd, maar voor bedrijven groeit de vraag naar producten of diensten enorm. Met een stralende klantenservice kun je niet anders dan pieken. Als cadeautje delen we graag onze beste tips met je!
Lees meerBlack Friday is een fenomeen dat de afgelopen jaren razendsnel in populariteit is gestegen onder Nederlandse consumenten. Uit onderzoek van Wunderkind blijkt dat 54% van de Nederlandse shoppers van plan is om zowel op …
Lees meer