In dit blog sommen we 7 redenen op om je klantenservice toch wél te outsourcen. Welke voordelen biedt het en welke waarde voegt het toe? Je ontdekt gaandeweg dit verhaal vanzelf dat het uitbesteden van klantcontact niet eng hoeft te zijn. Lees daarom snel verder.

1. De klantenservice uitbesteden betekent een service verbetering

Een goede klantenservice verzorgt de interacties tussen klanten en bedrijven. In het meest ideale geval worden klanten van jouw onderneming te woord gestaan door specialistische klantcontactmedewerkers. Wanneer je als ondernemer ziet dat klantenbinding (en goed persoonlijk klantcontact) je veel kunnen brengen, zal je sneller geneigd zijn je klantenservice uit te besteden aan échte vakspecialisten.

Besluit je je klantcontact uit te besteden, dan ervaar je zelf meer tijd om te focussen op hetgeen waar jouw specialisatie ligt. Zo ben je altijd bereikbaar terwijl jij je kunt focussen op waar jij echt goed in bent, lever je de beste diensten (of producten) en krijgen je klanten alle tijd en aandacht die zij vereisen.

2. Uitbesteden betekent uiteindelijk lagere kosten

Een van de grootste obstakels die je mogelijk ervaart, zijn de verwachte hoge kosten. Meer kosten dan wanneer je dit zelf intern zou oppakken. Maar het tegenovergestelde is waar. Hoeveel kost het precies om de klantenservice uit te besteden? Besef je goed dat wanneer je intern vakmensen aan het werk wilt zetten je dit de nodige investering kost: werven, selecteren, opleiden en een passend salaris. Eenmaal een klantcontactteam staan, heb je ook nog andere attributen nodig zoals apparatuur, software en secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo’n klantcontactteam dien je ook doorlopend te trainen en te blijven opleiden om nóg hogere klanttevredenheid te verkrijgen.

Wanneer je besluit je klantenservice te outsourcen, dan scheelt het je aanzienlijk in kosten. Toch mag kostenbesparing niet het enige motief zijn om de klantenservice uit te besteden. Elk bedrijf moet de kwaliteit van de dienstverlening hoog in het vaandel hebben. Elke onzorgvuldigheid of incompetentie kan al snel leiden tot verlies van klanten.

3. Vakmensen hebben uitgebreide kennis en kunde in huis

Klantenservice is een écht vak. Dat kunnen we niet vaak genoeg benadrukken. Klantenservice vereist vaardigheden en kennis. Er zijn veel geschikte methoden, praktijken en technieken die alleen een getrainde klantenservicemedewerker kent. Wanneer je besluit je klantenservice te outsourcen, dan kies je voor bedrijven die 24/7 bezig zijn met klantcontact. Die bezig zijn met het continu doortrainen van klantcontactspecialisten.

Ook je resource-management verbetert aanzienlijk. Hoe groot, bekwaam of proactief je klantenserviceteam ook is, het blijft een kunst om iedere klantenservice kwestie te beheersen.

4. Uitbesteden levert je veel extra tijd op

Verschillende onderzoeken tonen aan dat een doorsnee organisatie met een intern klantenserviceteam bijna 50% minder efficiënt is dan bedrijven die besluiten uit te besteden. Wanneer je een externe klantcontactpartner aanhaakt, zal er altijd iemand zijn om elke klant te helpen met wat ze nodig hebben. Het is tevens zo dat klantcontactprofessionals beschikken over de benodigde middelen om hoge belvolumes te beheren. Ze kunnen ontzorgen door beheer over te nemen van je inbox, reacties op sociale media, inkomende oproepen en meer. Het uitbesteden van de klantenservice is een perfecte gelegenheid om een ​​deel van de werklasten uit de interne bedrijfsvoering te halen.

5. Outsourcen van klantcontact zorgt voor flexibiliteit

Als ondernemer weet je als geen ander dat het de ene keer drukker op de klantenservice kan zijn dan het andere moment. Met zulke pieken en dalen in klantcontact wil je graag flexibel kunnen zijn. Wanneer je besluit te werken met externe klantcontactteams, dan weet je dat je deze professionals kunt inschakelen buiten je reguliere openingstijden, ’s nachts of bij overflow momenten.

Als een bedrijf slechts op spitsuren of feestdagen service of meer klantenservice nodig heeft, kan het ervoor kiezen om situationeel door te schakelen. Getrainde klantenservice bedrijven stemmen hun service precies af op de behoeften van de klant. Zo staat de dienst altijd in verhouding met de kosten.

6. Uitbesteden kan omzet verhogend werken

Klanten worden veeleisender als het gaat om het soort service dat ze nodig hebben. Consumenten van vandaag verwachten snelle antwoorden en dat op het moment dat zij dit zelf wensen. 24/7 bereikbaarheid wordt bijvoorbeeld ook steeds belangrijker. Wanneer je je klantcontact outsourcet, weet je dat je een team hebt dat zich dagelijks ontfermt over jouw klanten. Het is bewezen dat tevreden klanten die tevreden zijn met de klantenservice van een organisatie loyale klanten worden die herhaalaankopen gaan doen.

7. Multichannel klantenservice bereikbaarheid

Bij het kiezen voor outsourcing, zal je tevens mogelijkheid krijgen om via meerdere kanalen ondersteund te worden. Steeds meer consumenten eisen een multichannel bereikbaarheid. Denk naast reguliere telefonie ook aan klantcontact via e-mails, live chat of sociale media. Consumenten van vandaag willen doorgaans contact op kunnen nemen met via het medium dat hen op dat moment het best schikt. Een breed uitgeruste contact service is dus een pré om klanten echt te binden.

Conclusie: op zoek naar een outsourcing partner?

Je hebt zojuist de 7 belangrijkste redenen gelezen om toch te besluiten je klantenservice te outsourcen. De volgende stap is het vinden van een outsourcing partij met een goede reputatie en de beste klantenservice vaardigheden om jouw klanten te binden en te behouden.

Wij staan graag open om eens te sparren over jouw klantcontactuitdagingen. Vrijblijvend en zonder kleine lettertjes. Laten we snel eens kennismaken.

Maak kennis met onze kennisbank.

Gidsen
22 april 2024

Met deze 5 manieren om 24/7 klantenservice te bieden maak je van jouw onderneming een échte bereikbaarheids-kampioen. Klanten willen altijd en overal geholpen worden.

Lees meer
Blink uit in klantcontact
21 maart 2024

Het kan af en toe een uitdaging zijn om een goede klantenservice te bieden, omdat je bijvoorbeeld niet genoeg kennis en vaardigheden hebt op het gebied van klantcontact of omdat je simpelweg al druk genoeg bent.

Lees meer
Blink uit in klantcontact
15 februari 2024

Kwalitatief klantcontact is essentieel bij succesvol ondernemen. Tijdens klantinteracties maak je namelijk hét verschil door direct resultaat, flexibiliteit, een luisterend oor en meer te bieden. Je klant voelt zich hierdoor écht begrepen en zal zich sneller verbonden voelen met jouw bedrijf …

Lees meer
Dubbel uitblinken? Focus volledig op je vak, terwijl wij jouw klantenservice laten stralen.
Ontdek jouw oplossing
Bellen Bel DIRECT