1: De klant staat centraal

Met een klantgerichte aanpak stel je de klant centraal. Je gaat de organisatie, bedrijfsprocessen, interne en externe communicatie én je producten en/of diensten geheel inrichten op de basisbehoeften van je klanten. Onderzoek toont aan dat 88% van de bedrijfseigenaren zich vandaag de dag zorgen maakt over de loyaliteit van de klanten. Ze vragen zich af of klanten wel een positieve ervaring hebben gehad en of de klant niet overstapt naar de concurrent. Precies om deze reden moeten bedrijven zich meer focussen op klantgerichtheid. Wanneer een bedrijf een klantgerichte aanpak hanteert en de klant centraal stelt, wordt het bedrijf succesvoller in het invullen van de customer journey touchpoints. Denken vanuit de klantreis stelt andere eisen aan marketeers, eisen die waarschijnlijk beter aansluiten bij de wens van de klant.

Klantgerichtheid is de sleutel voor een succesvolle onderneming.
Joyce Alberg

2: Hogere klanttevredenheid

Klantgerichtheid is een strategische en proactieve manier om de klanttevredenheid te verhogen en je sales een boost te geven. Werken aan klantgerichtheid betekent werken aan acties die de verwachtingen van individuele klanten overstijgen. Je bent pas klantgericht als je in staat bent om alle klantbehoeften, wensen en verwachtingen te vertalen naar succesvolle interacties, producten, diensten en serviceverlening. Wanneer je zo ver bent, zal je zien dat je klanttevredenheid in een stijgende lijn omhooggaat, omdat de kwaliteit voldoet aan de verwachting en je klantdrempels vroegtijdig elimineert. Bovendien heeft dat een zeer positief effect op je conversies, sales, retentie en klantloyaliteit.

3: Concurrentie een stapje voor

Uit recent onderzoek blijkt dat 80% van de organisaties zegt klantgericht te zijn, maar als je die vraag aan de klanten van de desbetreffende organisatie stelt, zegt maar 8% dat de organisatie klantgericht is. Dat verschil valt te verklaren doordat een groot deel van de bedrijven denkt klantgericht te zijn, maar in werkelijkheid niet weet wat hen te doen staat op klantgericht te handelen. Door je vanaf vandaag nog écht te gaan focussen op klantgerichtheid ben je de concurrentie een stapje voor. Klantgerichte bedrijven plukken vruchten van hernieuwbare loyaliteit en die profiteren van een aantrekkelijk concurrentievoordeel. 89% van de bedrijven concurreren puur op basis van klantervaring. Focussen op je klant is dan de basis van je strategie. Het maakt in feite helemaal niet uit wat je concurrent doet. Het gaat erom wat je klant wilt en hoe jij het allerbeste aan zijn of haar klantbehoefte kunt voldoen.

Download onze gratis gids

10 tips & tricks voor instant blije klanten

Met deze 10 kant-en-klare tips & tricks maak je binnen een handomdraai van jouw onderneming een échte koploper. Staan de klantbelevingsneuzen dezelfde kant op? Mooi, let’s go! Download de gratis gids en maak direct een vliegende start naar blije klanten.

  • Echte eye-openers voor een vliegende start
  • Intern winnen is extern beginnen
  • Direct toepasbare tips

4: Meer waardecreatie

Met alleen sturen op winst redt geen enkele onderneming het in 2021 meer. Daar heb je waardecreatie voor nodig. Een belangrijk voordeel van klantgerichtheid is dat je in het proces je klanten steeds beter en beter leert kennen. Je verzamelt eigenlijk continu waardevolle feedback, waardoor je eerder een antwoord hebt op de volgende vragen: Waarom wil een klant dit product eigenlijk kopen? Welke pijn verzacht het? Welke wens vervult het? Welke behoefte heeft de klant omtrent het product? Dat zijn de belangrijkste vragen die het koopmotief van de klant vaststellen. In de waardecreatie keten kun je deze inzichten dan weer verwerken in productfeatures en buying points. Zo vergoot je de waarde van je product mét klantgerichtheid.

Wij zijn blij met DIRECT Klantcontact en is voor Zehnder Group een verlengstuk van de servicedienstverlening. Samen verzorgen we de beste service voor onze klanten.
Mike Louis, Zehnder Group Nederland

5: Klantretentie en loyaliteit

Hoe klantgerichter je te werk gaat, hoe langer je je klanten aan je bedrijf kan binden. Klantgerichtheid heeft namelijk ook te maken met het managen van klantverwachting en resultaat, hoe zorg je ervoor dat klanten blij en tevreden zijn, zodat ze langer blijven en nog een keer iets kopen? Met een klantgerichte aanpak wordt de vertrouwensband tussen jou en de kant steeds beter. Laat dat nou net het recept zijn voor hogere loyaliteit en retentie.

Conclusie

Al met al kunnen we concluderen dat de focus op klantgerichtheid weldegelijk lonend is voor jouw onderneming. Bedrijven met een nobel streven naar een klantgerichtere organisatie kunnen profiteren van een beter ingerichte klantreis, hogere klanttevredenheid, concurrentievoordeel, meer waarde creatie en uiteindelijk: hogere klantretentie en meer loyaliteit.

Maak kennis met onze kennisbank.

Blink uit in klantcontact
20 januari 2025

Bij DIRECT klantcontact geloven we in het maken van impact. Onze missie gaat verder dan alleen een goede service bieden; we streven naar een ervaring die klanten raakt, verrast en vooral blij maakt. Hoe doen we dat? Door …

Lees meer
Dit zijn wij
19 december 2024

In dit blog spreken we met Judith Sapulette, die na jaren als teamleider bij DIRECT doorgroeide naar de rol van Customer Success Manager. In haar functie speelt ze een sleutelrol in het realiseren van succesvolle relaties met onze …

Lees meer
Dit zijn wij
25 september 2024

Bij DIRECT Klantcontact houden we van empathisch en efficiënt klantcontact. We willen jouw klanten zo goed mogelijk helpen en met aandacht luisteren naar hun vragen en problemen. Daarom zijn we continu op zoek naar manieren om ons …

Lees meer
Dubbel uitblinken? Focus volledig op je vak, terwijl wij jouw klantenservice laten stralen.
Ontdek jouw oplossing
Bellen Bel DIRECT