Kortom, personeelsverloop kan zowel uitdagend zijn als kansen bieden op het gebied van vernieuwing en optimalisatie. Binnen het klantcontact zijn de verloopcijfers relatief hoog, wat enerzijds hoort bij het flexibele karakter van de branche, maar anderzijds toch uitdagingen biedt op operationeel vlak. Belangrijk is om een goede balans te behouden tussen de stabiliteit en personeelsverloop. Is deze balans kwijt? Dan kun je zelf actie ondernemen. Door bijvoorbeeld strategische stappen te zetten op het gebied van tevreden medewerker kun je een hoog personeelsverloop terugdringen en werknemers juist binden aan je bedrijf. Bedrijven die zich inzetten om verloop te verminderen en medewerkers tevreden te houden, zullen niet alleen de kwaliteit van hun dienstverlening verbeteren, maar ook een prettige en veerkrachtige werkomgeving creëren.
1. Bereikbaarheid
Zorg er op de eerste plaats voor dat de binnenkomende lijnen snel en adequaat worden opgenomen. Een vaste contactpersoon bij de wie de klant terecht kan, is natuurlijk helemaal ideaal. Denk daarnaast aan digitale factoren als een goede vindbaarheid van producten op je site en een chat- en/of terugbelfunctie.
2. Begrijpelijkheid
Of het nu om een telefoongesprek, gebruiksaanwijzing of websitetekst gaat; communiceer in duidelijke taal die voor een brede doelgroep begrijpelijk is.
3. Tijdsbesparing
Zorg ervoor dat de klanten zoveel mogelijk bij één loket terecht kunnen en niet voor ieder wissewasje een ander nummer moeten bellen of een andere site moeten raadplegen.
4. Ontzorging
Neem de klant zoveel mogelijk moeite en inspanning uit handen. Hoe minder actie hij of zij hoeft te ondernemen om tot het gewenste resultaat te komen, hoe groter de tevredenheid.
5. Vertrouwen
Consumenten willen zo snel mogelijk het idee hebben dat ze met een vertrouwde partij te maken hebben. Voorzie je site daarom van testimonials en/of positieve reviews.