Wat zijn AI agents?

Terwijl traditionele AI-systemen meer beperkt zijn en soms moeite hebben met complexere taken, is agentic AI zeer flexibel en kan het zich aanpassen. Het stuurt AI agents aan. Een AI agent kun je zien als jouw persoonlijke digitale collega die zelfstandig voor je aan het werk gaat. Ze nemen ‘saaie’, herhalende werkzaamheden van jou en je collega’s over.

Dit zijn de drie hoofdkenmerken van Agentic AI:

1. Autonomie: ze kunnen volledig zelfstandig aan het werk.
2. Aanpassingsvermogen: ze leren van interacties, ontvangen feedback en passen hun keuzes aan op basis van wat ze hebben geleerd.
3. Doelgerichtheid: ze kunnen specifieke taken uitvoeren en zelf beredeneren hoe ze het moeten uitvoeren.

Een aantal voorbeelden van wat ze kunnen:

  • Data verzamelen, verwerken én organiseren:
    Een AI Agent doorzoekt razendsnel grote databronnen, zoals klantendossiers, CRM-systemen of openbare databases. Met behulp van natuurlijke taalverwerking (NLP) begrijpt en filtert de AI relevante informatie. Vervolgens wordt deze data geanalyseerd, gestructureerd en gepresenteerd in een overzichtelijk rapport of dashboard. Met AI Agents geen eindeloos zoeken meer!
  • Naadloos werken met meerdere programma’s tegelijk:
    AI Agents synchroniseren moeiteloos data tussen verschillende systemen. Denk aan klantgegevens automatisch bijwerken, facturen genereren of bestellingen verwerken, zonder dat medewerkers tussen verschillende applicaties hoeven te schakelen. Dit kan allemaal al met één AI agent.
  • Taken splitsen, optimaliseren, en coördineren:
    AI Agents verdelen en optimaliseren werkstromen met slimme taakverdeling via procesautomatisering. Ze beoordelen prioriteiten, deadlines en beschikbaarheid en zorgen ervoor dat elk klantverzoek efficiënt bij de juiste medewerker terechtkomt. Dit bespaart tijd en verhoogt de servicekwaliteit.
  • Continu leren en verbeteren:
    Hoe vaker een AI Agent wordt gebruikt, hoe beter hij presteert. Dankzij machine learning past hij zich continu aan en optimaliseert hij processen op basis van eerdere interacties en feedback. Dit betekent steeds snellere en nauwkeurigere ondersteuning voor klanten én medewerkers.

Wat maakt dit zo interessant voor klantcontact?

In de klantcontactbranche draait alles om snelheid, nauwkeurigheid en persoonlijke service. AI agents kunnen repetitieve taken overnemen en workflows stroomlijnen, zodat klantadviseurs meer tijd overhouden voor strategische vraagstukken en persoonlijk contact. Daarnaast zijn AI agents in staat om meerdere klantinteracties tegelijk af te handelen, waardoor de responstijden (AHT’s) korter worden. En dit terwijl je de kwaliteit van je service hooghoudt dankzij een naadloze samenwerking tussen mens en technologie!

AI agents zijn niet alleen goed voor efficiëntie, maar verhogen ook klanttevredenheid én het werkplezier van klantadviseurs. Want minder repetitieve taken betekent meer tijd voor de klant en écht contact. Lees hier meer over de kracht van helder en écht klantcontact!

De toekomst begint vandaag.

De opkomst van agentic AI is geen hype, maar een belangrijke ontwikkeling voor onze sector. Bij DIRECT klantcontact kijken we met enthousiasme naar de mogelijkheden van agentic AI. Want uiteindelijk draait het altijd om één ding: klanten nog beter van dienst zijn.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws in de klantcontactwereld of meer weten over hoe je jouw klantcontact naar een hoger niveau tilt?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of neem vrijblijvend contact op!

Maak kennis met onze kennisbank.

Dit zijn wij
25 september 2024

Bij DIRECT Klantcontact houden we van empathisch en efficiënt klantcontact. We willen jouw klanten zo goed mogelijk helpen en met aandacht luisteren naar hun vragen en problemen. Daarom zijn we continu op zoek naar manieren om ons …

Lees meer
Gidsen
22 april 2024

Met deze 5 manieren om 24/7 klantenservice te bieden maak je van jouw onderneming een échte bereikbaarheids-kampioen. Klanten willen altijd en overal geholpen worden.

Lees meer
Blink uit in klantcontact
18 januari 2024

Het nieuwe jaar is aangebroken, en daarom wensen we jou het allerbeste wat 2024 je kan bieden! Een nieuw jaar brengt veel nieuwe kansen met zich mee. Vandaag zoomen we samen in op die kansen en bespreken we de meest opvallende trends voor de klantcontactbranche in 2024.

Lees meer
Dubbel uitblinken? Focus volledig op je vak, terwijl wij jouw klantenservice laten stralen.
Ontdek jouw oplossing
Bellen Bel DIRECT