Je zal de term ‘customer journey’ vast wel eens gehoord hebben. Het is de totale klantreis; alle contactmomenten die een klant heeft met jouw organisatie. Van de bewustwordingsfase tot aan échte ambassadeurs van je merk. Customer journey mapping brengt elke stap van de klantreis visueel in kaart, van het eerste telefoongesprek tot een herhaalaankoop. Hierdoor krijg je inzicht in de volgorde, verschillen tussen klantwensen en de realiteit en welke factoren van invloed zouden kunnen zijn op de klantervaring. Het gaat echter om meer dan alleen klantprocessen in schema’s gieten. Het draait om je echt inleven in de emoties en verwachtingen van je klanten.
Voor het in kaart brengen van jouw customer journey, analyseer je feedback en klantdata, breng je contactmomenten in kaart en identificeer je pijnpunten. Door onderstaande stappen te volgen zorg jij voor jouw eigen super-inzichtelijke customer journey map! Een mooi overzicht waarmee je je klanttevredenheid gericht verbetert:
Onderzoek doen naar jouw klanten legt de basis voor een nauwkeurige customer journey map. Je kunt ook beginnen bij bestaande research en deze later verder analyseren.
Maak verschillende persona’s en kies het segment uit die het beste bij je doelstellingen aansluit. Stel jezelf de vragen: in welke fase van de klantreis bevindt de persoon zich? Kun je per fase precies bepalen wat de behoeftes van de klant zijn? En hoe hun leven eruit zou kunnen zien?
Hoe, wanneer en waar komt jouw persona met je bedrijf in aanraking? De antwoorden hierop vind je door analytische (bijvoorbeeld website-analytics of e-mailworkflows) of anekdotisch onderzoek (rechtstreeks vragen of recensies analyseren).
Bespreek uitgebreid zowel de analytische als anekdotische verzamelde gegevens, en zorg ervoor dat medewerkers echt vanuit de klant denken. Verwerk de gegevens in een stapsgewijs overzicht.
Er is geen vaste vorm of goede of foute manier. De functie is uiteindelijk belangrijker dan de vorm. Kies daarom de vorm die het beste jouw klantverhaal overbrengt en houd het simpel. Zorg dat je (kwalitatief) bewijs toevoegt en gevoelens van gebruikers meeneemt. Enkele voorbeelden: een infographic, storyboard of een video.
In een tijd waarin bedrijven strijden om het vertrouwen van hun klanten, is een uitzonderlijke klanttevredenheid je grootste troef. Customer journey mapping kan je helpen je klanttevredenheid te verhogen door:
Klanten willen zich gehoord voelen. Door customer journey mapping kun je jouw contactmomenten, zoals telefoongesprekken, afstemmen op de unieke behoeften van je klanten.
Een naadloze en consistente klantervaring zorgt voor blijvende relaties en verandert jouw klanten in ambassadeurs voor je merk.
Een geoptimaliseerde klantreis kan jouw dienst onderscheiden in een overvolle markt.
Bij DIRECT klantcontact begrijpen we dat klantenservice niet stopt bij een goed telefoongesprek. Daarom gebruiken we jouw klant inzichten om een op maat gemaakte service te bieden die jouw merk versterkt en je klanten verrast. Laat ons jouw klantenservice uit handen nemen en ervaar hoe wij van tevreden klanten enthousiaste ambassadeurs maken. Neem vandaag nog contact met ons op!
Bij DIRECT klantcontact geloven we in het maken van impact. Onze missie gaat verder dan alleen een goede service bieden; we streven naar een ervaring die klanten raakt, verrast en vooral blij maakt. Hoe doen we dat? Door …
Lees meerIn dit blog spreken we met Judith Sapulette, die na jaren als teamleider bij DIRECT doorgroeide naar de rol van Customer Success Manager. In haar functie speelt ze een sleutelrol in het realiseren van succesvolle relaties met onze …
Lees meerWil je jouw klantenservice naar een hoger niveau tillen, maar wil je eerst ervaren wat dat precies betekent? Dat begrijpen wij heel goed. Daarom bieden we bij DIRECT Klantcontact een geheel vrijblijvende …
Lees meer