
7 redenen om jouw klantenservice wel te outsourcen
Je overweegt al langer om de keuze te maken tussen het uitbesteden van je klantenservice of het toch zelf te doen. Het outsourcen van je klantenservice kan een goede manier zijn om je organisatie door de verschillende groeifasen heen te helpen. Van eenmanszaak tot aan multinational; uitbesteden van klantcontact kan helpen bij het bewerkstelligen van gecontroleerde groei en brengt je de nodige interne productiviteit terug. Jouw klantcontactcollega’s behouden betere focus en werkbalans. Er liggen veel kansen bij uitbesteding en in het bijzonder bij je klantenservice.
In dit blog sommen we 7 redenen op om je klantenservice toch wél te outsourcen. Welke voordelen biedt het en welke waarde voegt het toe? Je ontdekt gaandeweg dit verhaal vanzelf dat het uitbesteden van klantcontact niet eng hoeft te zijn. Lees daarom snel verder.
1. De klantenservice uitbesteden betekent een service verbetering
Een goede klantenservice verzorgt de interacties tussen klanten en bedrijven. In het meest ideale geval worden klanten van jouw onderneming te woord gestaan door specialistische klantcontactmedewerkers. Wanneer je als ondernemer ziet dat klantenbinding (en goed persoonlijk klantcontact) je veel kunnen brengen, zal je sneller geneigd zijn je klantenservice uit te besteden aan échte vakspecialisten.
Besluit je je klantcontact uit te besteden, dan ervaar je zelf meer tijd om te focussen op hetgeen waar jouw specialisatie ligt. Zo ben je altijd bereikbaar terwijl jij je kunt focussen op waar jij echt goed in bent, lever je de beste diensten (of producten) en krijgen je klanten alle tijd en aandacht die zij vereisen.
2. Uitbesteden betekent uiteindelijk lagere kosten
Een van de grootste obstakels die je mogelijk ervaart, zijn de verwachte hoge kosten. Meer kosten dan wanneer je dit zelf intern zou oppakken. Maar het tegenovergestelde is waar. Hoeveel kost het precies om de klantenservice uit te besteden? Besef je goed dat wanneer je intern vakmensen aan het werk wilt zetten je dit de nodige investering kost: werven, selecteren, opleiden en een passend salaris. Eenmaal een klantcontactteam staan, heb je ook nog andere attributen nodig zoals apparatuur, software en secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo’n klantcontactteam dien je ook doorlopend te trainen en te blijven opleiden om nóg hogere klanttevredenheid te verkrijgen.
Wanneer je besluit je klantenservice te outsourcen, dan scheelt het je aanzienlijk in kosten. Toch mag kostenbesparing niet het enige motief zijn om de klantenservice uit te besteden. Elk bedrijf moet de kwaliteit van de dienstverlening hoog in het vaandel hebben. Elke onzorgvuldigheid of incompetentie kan al snel leiden tot verlies van klanten.
3. Vakmensen hebben uitgebreide kennis en kunde in huis
Klantenservice is een écht vak. Dat kunnen we niet vaak genoeg benadrukken. Klantenservice vereist vaardigheden en kennis. Er zijn veel geschikte methoden, praktijken en technieken die alleen een getrainde klantenservicemedewerker kent. Wanneer je besluit je klantenservice te outsourcen, dan kies je voor bedrijven die 24/7 bezig zijn met klantcontact. Die bezig zijn met het continu doortrainen van klantcontactspecialisten.
Ook je resource-management verbetert aanzienlijk. Hoe groot, bekwaam of proactief je klantenserviceteam ook is, het blijft een kunst om iedere klantenservice kwestie te beheersen.
4. Uitbesteden levert je veel extra tijd op
Verschillende onderzoeken tonen aan dat een doorsnee organisatie met een intern klantenserviceteam bijna 50% minder efficiënt is dan bedrijven die besluiten uit te besteden. Wanneer je een externe klantcontactpartner aanhaakt, zal er altijd iemand zijn om elke klant te helpen met wat ze nodig hebben. Het is tevens zo dat klantcontactprofessionals beschikken over de benodigde middelen om hoge belvolumes te beheren. Ze kunnen ontzorgen door beheer over te nemen van je inbox, reacties op sociale media, inkomende oproepen en meer. Het uitbesteden van de klantenservice is een perfecte gelegenheid om een deel van de werklasten uit de interne bedrijfsvoering te halen.
5. Outsourcen van klantcontact zorgt voor flexibiliteit
Als ondernemer weet je als geen ander dat het de ene keer drukker op de klantenservice kan zijn dan het andere moment. Met zulke pieken en dalen in klantcontact wil je graag flexibel kunnen zijn. Wanneer je besluit te werken met externe klantcontactteams, dan weet je dat je deze professionals kunt inschakelen buiten je reguliere openingstijden, ’s nachts of bij overflow momenten.
Als een bedrijf slechts op spitsuren of feestdagen service of meer klantenservice nodig heeft, kan het ervoor kiezen om situationeel door te schakelen. Getrainde klantenservice bedrijven stemmen hun service precies af op de behoeften van de klant. Zo staat de dienst altijd in verhouding met de kosten.
Madelon Fecken over slimme personeelsplanning
Madelon Fecken, Workforce Manager (WFM) bij DIRECT Klantcontact, werkt al meer dan 8 jaar in het klantcontactvak en weet als geen ander hoe belangrijk is om je personeelsplanning op orde te hebben. Ervaring leert dat je nou eenmaal wendbaarder bent door strategische personeelsplanning. In haar rol als WFM is ze op dagelijkse basis bezig met de urenindeling, spreiding en planning. Alles om relaties en klanten zo goed mogelijk bereikbaar te laten zijn. Goed workforce management binnen het contact center is enorm belangrijk om dit te bereiken. Veranderingen in marktvraag vragen direct om aanpassingen binnen klantcontact.
6. Uitbesteden kan omzet verhogend werken
Klanten worden veeleisender als het gaat om het soort service dat ze nodig hebben. Consumenten van vandaag verwachten snelle antwoorden en dat op het moment dat zij dit zelf wensen. 24/7 bereikbaarheid wordt bijvoorbeeld ook steeds belangrijker. Wanneer je je klantcontact outsourcet, weet je dat je een team hebt dat zich dagelijks ontfermt over jouw klanten. Het is bewezen dat tevreden klanten die tevreden zijn met de klantenservice van een organisatie loyale klanten worden die herhaalaankopen gaan doen.
7. Multichannel klantenservice bereikbaarheid
Bij het kiezen voor outsourcing, zal je tevens mogelijkheid krijgen om via meerdere kanalen ondersteund te worden. Steeds meer consumenten eisen een multichannel bereikbaarheid. Denk naast reguliere telefonie ook aan klantcontact via e-mails, live chat of sociale media. Consumenten van vandaag willen doorgaans contact op kunnen nemen met via het medium dat hen op dat moment het best schikt. Een breed uitgeruste contact service is dus een pré om klanten echt te binden.
Altijd binnen 30 seconden iemand aan de lijn.
Voortaan altijd een lege mailbox. Het kan.
Verhoog direct jouw online bereikbaarheid.
Altijd laagdrempelig contact met je klanten.
Wees online zichtbaar en verzorg snelle reacties.
Conclusie: op zoek naar een outsourcing partner?
Je hebt zojuist de 7 belangrijkste redenen gelezen om toch te besluiten je klantenservice te outsourcen. De volgende stap is het vinden van een outsourcing partij met een goede reputatie en de beste klantenservice vaardigheden om jouw klanten te binden en te behouden.
Wij staan graag open om eens te sparren over jouw klantcontactuitdagingen. Vrijblijvend en zonder kleine lettertjes. Laten we snel eens kennismaken.
Even sparren of vrijblijvend advies? Plan een afspraak in met Joyce.
"Benieuwd hoe jij ook kunt uitblinken in klantcontact? In een videocall of tijdens een telefoongesprek bekijken wij samen hoe we jouw klantenservice optimaal kunnen inrichten. Kies een passende datum en tijdstip, dan spreken we elkaar snel!"
Joyce Alberg
Accountmanager