Een klantadviseur denkt niet in problemen. Dat kan ook niet als je continu in contact staat met klanten die juist met vragen of problemen zitten en een oplossing bij jou zoeken. Klantadviseurs ondernemen daarom graag en zijn niet bang om initiatief te nemen. Dit houdt hun geest scherp en creatief, waardoor ze originele en snelle oplossingen kunnen bieden. Daar zit dan ook de uitdaging in voor de klantadviseur: zo snel én creatief mogelijk oplossingsgericht werken. Dat haalt het beste in hen naar boven.
De klantenservice is niet een eenmanszaak. Klantadviseurs nemen sámen de verantwoordelijkheid voor het leveren van een goede service en behouden zo de goede naam van een merk. Als klantcontactadviseur vind je het daarom belangrijk om te werken vanuit vertrouwen. Je komt jouw woord na, waardoor je collega’s afspraken met je kunnen maken. En daar ben je als klantadviseur trots op, want jij vindt dat je alleen in een vertrouwelijke sfeer vooruit kunt met elkaar.
Omdat je als klantadviseur bezig bent met het bieden van een kwalitatieve service aan klanten, is het essentieel om te beschikken over een goed inlevingsvermogen. Klantadviseurs weten dat de mens centraal staat in het vakgebied. Ze houden rekening met andermans beweegredenen en emoties, en kunnen deze begrijpen. Als klanten zich begrepen en gehoord voelen, kunnen ze een emotionele klik opbouwen met een merk. Juist die emotionele klik houdt een klant vaak langdurig betrokken en zelfs loyaal aan een merk. Het uitgangspunt van klantadviseurs is dan ook om de klant, ongeacht de context, blij en-/of tevreden te stellen. Want pas dan, zijn zij dat ook.
Als een klant met een vraag of probleem naar de klantenservice belt, is onduidelijkheid het laatste waar deze op zit te wachten. Het bieden van een oplossing is natuurlijk fijn. Maar dit oplossen en uitleggen in klare, eerlijke taal en het rechtdoorzee zijn is minstens zo belangrijk voor een klant. Zo weet een klant waar deze aan toe is, en weet een klant zonder al te veel moeite welke vervolgstappen deze moet ondernemen. Ook dát zorgt ervoor dat een klant zich gehoord voelt. Het is daarom van belang dat klantadviseurs glashelder kunnen communiceren met klanten. Als klantadviseur durf jij te zeggen waar het op staat en kun je dit persoonlijk naar de klant communiceren.
In een eerder blog hebben we het uitgebreid gehad over de kansen van ChatGPT met betrekking tot de klantenservice. Voor de live-gang van ChatGPT, de AI chatbot van OpenAI, werd er al gesproken over de kansen en …
Lees meerJe wilt van je mensen hele goede servicemedewerkers maken. Maar je weet niet goed genoeg hoe je dat moet doen. Wij helpen je: zó maak je van mensen briljante service medewerkers, 5 tips:
Lees meerIn dit derde item van ‘Siem helpt verder!’ sta ik stil bij de vraag of iedere klantcontactmedewerker zomaar jouw lijn aan kan nemen. Ik neem je mee in hoe wij dit binnen DIRECT Klantcontact …
Lees meer