Een goede voorbereiding is het halve werk

In je forecast deel je je verwachtingen als bedrijf voor een aankomende periode. Die verwachtingen kunnen gebaseerd zijn op verschillende bronnen en (voor jou) relevante onderwerpen. Als professionele partner in klantinteractie delen wij onder andere op basis van jouw forecast onze op maat gemaakte service in. Daarom is het verstandig om je verwachtingen op tijd met ons te delen, zodat we ons zo goed mogelijk kunnen voorbereiden op (mogelijke) winterdrukte. Lees hieronder onze 4 tips voor het aanleveren van je forecast. Zo kunnen wij, ook in de wintermaanden, blijven zorgen voor een glimlach op het gezicht van je klanten. Geen zorgen!

1. Ben je bewust over de seizoensdrukte

1. Ben je bewust over de seizoensdrukte

Niet iedereen staat erbij stil dat de winterperiode veel onvoorspelbaarheden met zich kan meebrengen. Het weer kan snel omslaan en erg koud worden, wat al gauw drukte en een toename aan calls veroorzaakt. Wij kunnen daarop anticiperen en met de piek (en daal) meebewegen zodra deze zich voordoet. Dat doen we door ons personeel te trainen en ervoor te zorgen dat er genoeg personeel ingezet kan worden. Tegelijkertijd kunnen we onze scripts vroegtijdig aanpassen aan seizoensgebonden instructies. Om dit alles succesvol uit te kunnen voeren, hebben we jouw input nodig. Houd daarom rekening met de onvoorspelbaarheden van de winter bij het aanleveren van je forecast.

2. Focus op (historische) data

Eerdere ervaringen en relevante historische data kunnen als voorspeller ingezet worden. Denk bijvoorbeeld aan de verkoopcijfers en eerdere klantinteracties tijdens de vorige winterperiode, tijdens stormen of tijdens storingen. Bestudeer deze data aandachtig, en richt vervolgens je planning, je communicatie en je forecast daarop in. Je kunt ook gebruik maken van geavanceerde analysetools en AI om patronen en trends in je gegevens te identificeren, zodat je gemakkelijker toekomstige ontwikkelingen kunt voorspellen. Deze tools kunnen ook sneller door méér data werken, waardoor je een specifiekere voorspelling kunt doen. En dat is voor het opstellen van een goede forecast alleen maar fijn.

3. Betrek belanghebbenden

Eerdere ervaringen en relevante historische data kunnen als voorspeller ingezet worden. Denk bijvoorbeeld aan de verkoopcijfers en eerdere klantinteracties tijdens de vorige winterperiode, tijdens stormen of tijdens storingen. Bestudeer deze data aandachtig, en richt vervolgens je planning, je communicatie en je forecast daarop in. Je kunt ook gebruik maken van geavanceerde analysetools en AI om patronen en trends in je gegevens te identificeren, zodat je gemakkelijker toekomstige ontwikkelingen kunt voorspellen. Deze tools kunnen ook sneller door méér data werken, waardoor je een specifiekere voorspelling kunt doen. En dat is voor het opstellen van een goede forecast alleen maar fijn.

4. Continue monitoring

Ook na het aanleveren van je forecast, blijft het belangrijk om je gegevens te blijven verzamelen en alles te monitoren. Stel eventuele rapporten en modellen bij aan de hand van eerder genoemde analysetools en betrek meerdere partijen hierbij. Zo onderhoud je nauwkeurigheid en kun je, ook in de toekomst, het onvoorspelbare blijven voorspellen en je klanten te allen tijde te hulp staan.

Maak kennis met onze kennisbank.

Blink uit in klantcontact
02 oktober 2025

Voor veel bedrijven en organisaties zijn de feestdagen hét hoogseizoen. Black Friday, Sinterklaas, Kerst en de daaropvolgende uitverkoop lopen naadloos in elkaar over. Bestellingen stromen binnen, klanten hebben haast en …

Lees meer
Blink uit in klantcontact
28 augustus 2025

De NOS publiceerde recentelijk een artikel over het feit dat er veel klachten over online diensten en websites binnenrollen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uit onderzoek van de ACM blijkt namelijk dat consumenten steeds vaker vastlopen …

Lees meer
Blink uit in klantcontact
18 augustus 2025

Na een flinke dip in 2024 ziet de warmtepompmarkt er in 2025 weer hoopvoller uit. Volgens branchecijfers groeit de markt naar verwachting met zo’n 41%, goed voor ongeveer 176.000 nieuwe installaties …

Lees meer
Dubbel uitblinken? Focus volledig op je vak, terwijl wij jouw klantenservice laten stralen.
Ontdek jouw oplossing
Bellen Bel DIRECT