
3 redenen waarom 24/7 bereikbaarheid steeds belangrijker wordt
Vroeger was de klantenservice van een bedrijf bereikbaar tijdens de reguliere kantoortijden. Dit was vaak een vast tijdsbestek tussen 09:00 uur ’s ochtends en 17:00 uur ’s middags. En vaak werd er ook nog een lunchpauze ingelast. Maar tijden veranderen en steeds meer bedrijven verruimen hun openingstijden en ook de openingstijden van hun klantenservice. Het aanbieden van een 24/7 dienstverlening wordt steeds populairder omdat bedrijven dan ‘klantgerichter’ en ‘klantvriendelijker’ gevonden worden. Er zijn zelfs bedrijven die dag en nacht bereikbaar zijn. Denk aan de storingsdienst van energieleveranciers bijvoorbeeld. Wat zijn nou precies de redenen dat het voor een gemiddelde ondernemer belangrijk wordt om 24/7 bereikbaar te zijn? Wij hebben deze 3 redenen voor je opgesomd.
Reden 1: De wereld verandert continu: ga mee met de tijd
Het is alweer een tijdje terug dat de Nederlandse overheid akkoord ging met 8-urige werkdagen zoals we die nu kennen. De welbekende, en misschien ook wel beruchte, ‘9 tot 5 mentaliteit’ werd sindsdien de norm. Toch lijkt er ieder jaar weer steeds meer verandering te komen in deze manier van werken. Door de komst van het internet zijn consumenten anders gaan denken en doen. Technologie is zo razendsnel aan het ontwikkelen dat de standaarden van de Nederlandse consument hoger en hoger worden. We zijn meer dan ooit verbonden met elkaar. Alles gaat snel en alles moet direct. En zo ook het contact dat je hebt met bedrijven. Het internet is volledig geïntegreerd met onze dagelijkse activiteiten (en ons bestaan). Dit alles leidt ertoe dat consumenten, en dus ook jouw klanten, verwachten dat bedrijven 24/7 bereikbaar zijn. Een slechte bereikbaarheid past eigenlijk niet meer binnen de huidige verwachtingen van de klant.
Reden 2: Onderdeel van een excellente klantreis
We zien dat onderwerpen zoals een goede vindbaarheid, hoge snelheid en 24/7 bereikbaar zijn in de afgelopen jaren steeds belangrijkere factoren zijn geworden wanneer we spreken over klanttevredenheid. Daarnaast zijn consumenten, meer dan ooit, kritischer geworden op de interacties die ze hebben met bedrijven. Een klant met een positieve klantervaring, kijkt tevreden terug op álle contactmomenten die zij hebben gehad. Het resultaat is vaak hogere klantretentie en loyaliteit. Je kunt het dus zien als dé onderscheidende factor in de concurrentiestrijd tussen bedrijven. Om te voorkomen dat je klanten overstappen naar een concurrent, is het dus van belang om te herkennen hoe je als bedrijf optimale service kan verlenen op elk gewenst moment. En hier zou een 24/7 bereikbaarheid inrichting best eens bij kunnen helpen.
Reden 3: 24/7 bereikbaarheid kan omzet verhogend werken
Klanten hebben altijd wel vragen over jouw producten of diensten. De ene keer is dat tijdens de aankoop, de andere keer is het tijdens het gebruik van een dienst of product. Het kan ook voorkomen dat potentiële klanten zich aan het oriënteren zijn op jouw producten of diensten. Dan wil je natuurlijk daar zijn. Dan is het fijn als ze snel en goed geholpen worden. Heeft jouw potentiële klant een vraag tijdens een online bestelling en komt hij er op dat moment zelf niet uit, dan is het fijn om snel geholpen te worden. Bij geen gehoor is de kans groot dat ze wellicht naar een concurrent overstappen. Door een 24/7 bereikbaarheid aan te bieden kan je alle mogelijke vragen van jouw (potentiële) klanten afvangen en ervoor zorgen dat aanvragen van klanten in goede handen komen. Zo voorkom je direct dat je potentieel extra omzet mis loopt.
Conclusie
Op zoek naar een partner in klantcontact? Neem contact op.
Laat je gegevens achter en één van onze consultants neemt op werkdagen binnen 24 uur contact met je op.