skip to Main Content
Flexibel op- en afschalen 24/7 bereikbaar First time fix Eigen vast contactpersoon
24/7 bereikbaarheid waarom belangrijk

3 redenen waarom 24/7 bereikbaarheid steeds belangrijker wordt

Laatste update op 19 januari 2022 om 11:27 am
Leestijd: 4 minuten

Vroeger was de klantenservice van een bedrijf bereikbaar tijdens de reguliere kantoortijden. Dit was vaak een vast tijdsbestek tussen 09:00 uur ’s ochtends en 17:00 uur ’s middags. En vaak werd er ook nog een lunchpauze ingelast. Maar tijden veranderen en steeds meer bedrijven verruimen hun openingstijden en ook de openingstijden van hun klantenservice. Het aanbieden van een 24/7 dienstverlening wordt steeds populairder omdat bedrijven dan ‘klantgerichter’ en ‘klantvriendelijker’ gevonden worden. Er zijn zelfs bedrijven die dag en nacht bereikbaar zijn. Denk aan de storingsdienst van energieleveranciers bijvoorbeeld. Wat zijn nou precies de redenen dat het voor een gemiddelde ondernemer belangrijk wordt om 24/7 bereikbaar te zijn? Wij hebben deze 3 redenen voor je opgesomd.

Reden 1. De wereld verandert continu: ga mee met de tijd

Het is alweer een tijdje terug dat de Nederlandse overheid akkoord ging met 8-urige werkdagen zoals we die nu kennen. De welbekende, en misschien ook wel beruchte, ‘9 tot 5 mentaliteit’ werd sindsdien de norm. Toch lijkt er ieder jaar weer steeds meer verandering te komen in deze manier van werken. Door de komst van het internet zijn consumenten anders gaan denken en doen. Technologie is zo razendsnel aan het ontwikkelen dat de standaarden van de Nederlandse consument hoger en hoger worden. We zijn meer dan ooit verbonden met elkaar. Alles gaat snel en alles moet direct. En zo ook het contact dat je hebt met bedrijven. Het internet is volledig geïntegreerd met onze dagelijkse activiteiten (en ons bestaan). Dit alles leidt ertoe dat consumenten, en dus ook jouw klanten, verwachten dat bedrijven 24/7 bereikbaar zijn. Een slechte bereikbaarheid past eigenlijk niet meer binnen de huidige verwachtingen van de klant.

"Optimale telefonische bereikbaarheid is een van de zeven factoren die het klantgemak bepalen, blijkt uit onderzoek van Harvard Business Review."

Reden 2. Onderdeel van een excellente klantreis

We zien dat onderwerpen zoals een goede vindbaarheid, hoge snelheid en 24/7 bereikbaar zijn in de afgelopen jaren steeds belangrijkere factoren zijn geworden wanneer we spreken over klanttevredenheid. Daarnaast zijn consumenten, meer dan ooit, kritischer geworden op de interacties die ze hebben met bedrijven. Een klant met een positieve klantervaring, kijkt tevreden terug op álle contactmomenten die zij hebben gehad. Het resultaat is vaak hogere klantretentie en loyaliteit. Je kunt het dus zien als dé onderscheidende factor in de concurrentiestrijd tussen bedrijven. Om te voorkomen dat je klanten overstappen naar een concurrent, is het dus van belang om te herkennen hoe je als bedrijf optimale service kan verlenen op elk gewenst moment. En hier zou een 24/7 bereikbaarheid inrichting best eens bij kunnen helpen.

gids klantbeleving

10 tips & tricks voor instant blije klanten

Met deze 10 kant-en-klare tips & tricks maak je binnen een handomdraai van jouw onderneming een échte koploper. Staan de klantbelevingsneuzen dezelfde kant op? Mooi, let's go! Download de gratis gids en maak direct een vliegende start naar blije klanten.

  • Echte eye-openers voor een vliegende start
  • Intern winnen is extern beginnen
  • Direct toepasbare tips

Reden 3. 24/7 bereikbaarheid kan omzet verhogend werken

Klanten hebben altijd wel vragen over jouw producten of diensten. De ene keer is dat tijdens de aankoop, de andere keer is het tijdens het gebruik van een dienst of product. Het kan ook voorkomen dat potentiële klanten zich aan het oriënteren zijn op jouw producten of diensten. Dan wil je natuurlijk daar zijn. Dan is het fijn als ze snel en goed geholpen worden. Heeft jouw potentiële klant een vraag tijdens een online bestelling en komt hij er op dat moment zelf niet uit, dan is het fijn om snel geholpen te worden. Bij geen gehoor is de kans groot dat ze wellicht naar een concurrent overstappen. Door een 24/7 bereikbaarheid aan te bieden kan je alle mogelijke vragen van jouw (potentiële) klanten afvangen en ervoor zorgen dat aanvragen van klanten in goede handen komen. Zo voorkom je direct dat je potentieel extra omzet mis loopt.

Voorbeelden 24/7 bereikbaarheid per branche

24/7 bereikbaarheid kan relevant zijn voor ondernemers in diverse branches. Of het nu vroeg in de ochtend is, laat in de avond of midden in de nacht; digitale klanten willen op ieder moment van hún keuze snel en adequaat te woord worden gestaan. In deze op volle toeren draaiende 24-uurs economie haken (potentiële) klanten dan definitief af om uit te wijken naar de concurrent die wél 24/7 bereikbaar is. Hieronder enkele voorbeelden van ondernemers uit specifieke branches die 24/7 bereikbaarheid hebben toegepast.

Webshops en e-commerce

Het is niet vreemd dat steeds meer bedrijven die grotendeels afhankelijk zijn van digitaal contact, bijvoorbeeld webshops en postorderaars, ervoor kiezen hun website snel en eenvoudig te laten optimaliseren met een live chat functionaliteit. Live chat is simpel, snel en super overzichtelijk. Is je potentiële klant aan het shoppen in jouw webshop, en loopt hij tegen het een en ander aan? Dan is het net zo makkelijk om een snelle vraag te stellen via een kant-en-klare chatvenster.

ICT-bedrijven

Het zijn overigens niet alleen webwinkels en postorderbedrijven waarvoor het belangrijk is om 24/7 bereikbaar te zijn. Wat bijvoorbeeld te denken van ICT-bedrijven? Hun klanten rekenen erop dat hun servers en applicaties 24/7 in de lucht blijven. In geval van een storing moeten die ICT-bedrijven voor hun klanten dus ook 24/7 optimaal bereikbaar zijn.

Installatiebranche

Ook bedrijven met een eigen 24/7 storingsdienst, denk daarbij bijvoorbeeld aan de installatiebranche, kiezen er op steeds grotere schaal voor hun telefoon buiten kantooruren door te schakelen. Niets is zo vervelend als een klant van een installatiebedrijf een defect heeft aan een cv-ketel. Hartje winter wil je dat natuurlijk niet meemaken. Gelukkig besluiten veel installatiebedrijven hun klanten niet in de kou te laten zitten.

Conclusie

De wereld verandert continu. Klantverwachtingen dus ook. Je doet er als ondernemer dus goed aan als je inspeelt op deze nieuwe kansen. Klanten zullen jouw bedrijf hoog hebben zitten wanneer jij zo goed mogelijk inspeelt op de wensen en behoeften van je klant. Weet je nog niet zo goed waar je moet beginnen met jouw eigen bereikbaarheid? Vraag het dan gerust een van onze consultants.

Op zoek naar een partner in klantcontact? Neem contact op.

Laat je gegevens achter en één van onze consultants neemt op werkdagen binnen 24 uur contact met je op.

  • Flexibel op- en afschalen
  • In no-time 24/7 bereikbaar
  • >60% van de meldingen direct afgehandeld
  • Eén vaste contactpersoon
Back To Top