
Almar Fernhout (Smyle): “Tandpasta als tabletje. Een unieke duurzame formule”
Tandpasta als abonnement. Dat klinkt innovatief en uniek. En dat is het ook. Plastic is een product dat iedereen dagelijks gebruikt, vaak zonder er bij stil te staan. Maar is het wel echt nodig? Niet als het aan Smyle ligt. Oprichter Almar Fernhout: “We hebben sinds juli 2020 al meer dan 500.000 tubes tandpasta bespaard. En we zijn nog lang niet klaar”. Aanvankelijk startte Smyle met een puur e-commercemodel. Het rechtstreekse contact met klanten zorgde voor de nodige feedback, waarmee het recept verder werd geoptimaliseerd. Vandaag de dag heeft Smyle een uniek model ontwikkeld waarbij ze een nauwe band hebben met hun klanten via een hechte community. Door deze zogeheten ‘feedbackloop’ is de onderneming in staat om continu te blijven innoveren én aan te sluiten op wensen en behoeften van hun klantbase.
In dit artikel stellen we graag Almar Fernhout aan je voor, oprichter van Smyle. Op 24 februari 2022 zal Almar te gast zijn in de nieuwste Hey Customer! radio-uitzending op New Business Radio.
Opgericht vanuit een duidelijke visie
Ieder jaar belanden ruim 1,5 miljard tandpasta tubes op stortplaatsen en in de oceanen. Dit is plastic dat niet vergaat en waardoor ons milieu verstikt raakt. Met dat perspectief zijn Almar Fernhout, Dennis Kamst en Roger Nefkens begonnen met een plastic-vrije badkamer revolutie. Zij geloven erin dat de combinatie van duurzaamheid en ondernemerschap de sleutel is tot een betere toekomst. Het is hun missie om Bathroom Pioniers over de hele wereld te connecten.
Het product is nu vooral nog via de webshop beschikbaar. Maar om snel te groeien en impact te maken heb je ook retailers nodig. Zodat je bent waar je klant ook is. Fernhout: “impact op het milieu wordt ook gerealiseerd door samenwerkingen met onder andere Ekoplaza, Picnic, Etos, DA, Holland & Barrett en Albert-Heijn. Het is fantastisch om zo samen impact te maken. Je zult de plastic-vrije producten van Smyle dan straks ook overal tegenkomen.”
Waarom tandpasta in een tablet?
De meeste gewone tandpasta wordt geleverd in plastic tubes, gemaakt van aardolie. Tubes zijn een uitvinding uit de negentiende eeuw, die niet meer geschikt zijn voor de hedendaagse uitdagingen. Elk jaar belanden er van de 20 miljard die geproduceerd worden 1.5 miljard in onze vuilnishopen en oceanen, waar ze niet verder afbreken. De rest wordt verbrand en veroorzaakt CO2 uitstoot.
Over Smyle
Als oprichters van onder meer gezondheidsplatform De Betere Wereld / distributeur van duurzaam tandpastamerk My Magic Mud (Almar), duurzaamheidsplatform Klooker (Dennis), en The Bamboo Brush Society (Roger) in juli 2020 de markt opgaan met Smyle, besluiten ze direct impact te maken. Door de bundeling van hun krachten voegen de heren ook hun kennis en ervaring op gebied van tandpasta, digitale groei, abonnementsmodellen en duurzaamheid samen.
Unieke formule, interessante Business Case
Smyle is niet alleen een innovatieve ontwikkeling maar vooral ook een interessant businessmodel. Smyle biedt namelijk méér dan alleen goede en duurzame mondverzorging: natuurlijke tandpasta tabletjes, in papieren navulverpakkingen incl. cool glazen bewaarflesje.
Voor welke uitdaging staat Smyle?
De organisatie heeft als hoofddoel, om samen met hun community, te voorkomen dat 1 miljoen plastic tubes in het milieu terechtkomen. En het ziet ernaar uit dat deze doelstelling dit jaar ook écht behaald gaat worden. En met zo’n ambitieuze missie zet je ook alle zeilen bij. Ondanks dat Smyle nog maar 2 jaar op de markt is, hebben ze wel wereldwijde ambities én een glasheldere strategie uitgestippeld. In deze strategie staat de consument (en klant) centraal.
Hoe gaat Smyle dit aanpakken?
Almar: “Ik geloof in groei vanuit onze kernwaarden. Voeg je daar een nauwe verbinding met je klanten aan toe, dan heb je goud in handen. Tijdens Hey Customer! zal ik uitgebreid stilstaan bij de weg naar ons succes toe en geef ik praktische tips waar ook collega ondernemers mee aan de slag kunnen gaan.”
Benieuwd naar het verhaal van Smyle?
Op donderdag 24 februari 2022 is Almar Fernhout te gast bij Hey Customer! Samen met Rob Wennink (DIRECT Klantcontact) en Martine Hauwert (New Business Radio) gaan ze uitgebreid in op deze interessante Business Case.
Hey Customer! is elke laatste donderdag van de maand tussen 14:00 uur tot 15:00 uur te beluisteren op New Business Radio en naderhand terug te luisteren als podcast via alle bekende podcast platforms (onder meer Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts).
De nieuwe podcasts van ‘Hey Customer!’ rechtstreeks in je inbox ontvangen?
Meld je aan voor de podcast-alert door je e-mailadres achter te laten en ontvang de nieuwste aflevering van ‘Hey Customer!’ direct in je mailbox.