skip to Main Content
Flexibel op- en afschalen 24/7 bereikbaar First time fix Eigen vast contactpersoon
goede bereikbaarheid belangrijk

Dit is het belang van goede bereikbaarheid

Leestijd: 6 minuten

Niets is zo vervelend als je net na 17:00 uur klaar bent met je werk en een bedrijf wilt bereiken met een brandende vraag waar je al heel de dag mee in je hoofd zit. Je belt net na vijven. Maar helaas, het bedrijf dat je wilt bereiken is niet meer bereikbaar. Je krijgt de voicemail te pakken én het vriendelijke verzoek om te mailen met die brandende vraag. Niet het meest optimale scenario. Voor een goede klantbeleving is goede bereikbaarheid noodzakelijk. Als een klant een probleem heeft dan wilt deze dit zo snel mogelijk opgelost hebben. Niets is zo vervelend als een klant een verkeerd beeld van jouw bedrijf krijgt. Het is dus noodzakelijk om goed bereikbaar te zijn, maar hoe zorg je hier nu voor?

Wat betekent goede bereikbaarheid?

Bereikbaarheid is een ruim begrip, en de invulling ervan hangt voor een groot deel af van het soort bedrijf waar je voor werkt. Stel, je bent de eigenaar van een restaurant of winkel, dan wil je mensen natuurlijk fysiek ontvangen. Op dat moment is het dus belangrijk dat je fysiek goed bereikbaar bent. Je wilt op een goed bereikbare plek zitten, die makkelijk te vinden is. Zo maak je het voor je klanten een stuk makkelijker om jou te bereiken. Maar voor veel andere bedrijven is fysieke bereikbaarheid minder relevant. Dan is juist de telefonische óf digitale bereikbaarheid van groot belang. Je maakt je dan meer zorgen over de bemanning van het telefonische klantcontact.

Goede bereikbaarheid is belangrijk, maar in een sterk veranderende omgeving lijken veel bedrijven en instellingen zich niet bewust van wat de klant van hen verwacht. Automatisch is het gevolg dat slechte bereikbaarheid voor enorme frustraties zorgt. We leven nou eenmaal in een wereld waarin de consument torenhoge verwachtingen heeft. En snelheid en kwaliteit gepaard met elkaar gaan. Lange wachttijden, geen gehoor of voicemail: daar is geen ruimte voor. En zeker in de corona periode is gebleken dat dat een goede klantervaring essentieel is. Onder de druk van de pandemie (en de nodige lockdowns) is de consument niet alleen veel kritischer, maar vooral ook harder geworden.

Waarom is het zo belangrijk om goed bereikbaar te zijn?

Er zijn wel honderden redenen te verzinnen waarom het bedrijf waar jij werkzaam voor bent, goed bereikbaar moet zijn. Als we daar nou eens goed op inzoomen dan zijn er eigenlijk voornamelijk 3 redenen waarom je vandaag nog zou moeten starten met het verzorgen van een goede bereikbaarheid, waar jouw (potentiële) klanten blij mee zouden zijn.

"60% van de klanten verbreekt binnen één minuut wachten de telefonische verbinding."

Reden 1: Als jij niet bereikbaar bent, is jouw concurrent het wel

Organisaties die hun bereikbaarheid aanpassen aan hun klantbehoeften zijn succesvoller. Op het moment dat jouw klanten het liefste ’s avonds een bestelling willen plaatsen voor een last-minute cadeau en op dat moment niet de bestelling rond kunnen krijgen omdat ze nog een vraag hebben, zoeken ze het wel bij één van jouw concurrenten.. Dat zijn kansen waarvan je niet weet dat je ze mist.

Als het op klantenservice aankomt, kunnen wij Nederlanders nog iets leren van Amerikaanse bedrijven. Grote partijen zoals Bol.com en Coolblue.com hebben hun klantenservice naar Amerikaanse standaarden ingericht – waar de klant altijd koning is – en worden nu als graadmeter gezien. Altijd bereikbaar en altijd op zoek naar een oplossing. Dit zijn daarom ook niet voor niks bedrijven waar je als eerste aan denkt bij het bestellen van een cadeau.

Reden 2: Je bouwt aan een goede relatie met je klant

Organisaties hebben nog al eens de neiging het contact met klanten zo veel mogelijk te vermijden. Toch zijn veel contacten waardevol, ze voegen waarde toe aan het bedrijf. Dat kan enerzijds in de vorm van verkoop, omzet of marge. Anderzijds wordt waarde toegevoegd door het vergroten van kennis. Op het moment dat klantcontact serieus wordt genomen levert dat informatie op. Wat vinden klanten van mij als bedrijf? Waar gaan klachten over? Welke processen binnen ons bedrijf zijn niet afgestemd op wat de klant wil? Klantcontact stimuleren lijkt dan ook logischer dan het proberen te beperken. Door het verruimen van de bereikbaarheid weet je zeker dat je bereikbaar bent als je klant contact met je wil opnemen. Een vrij eenvoudige stap tot meer succes.

Reden 3: Je klantenservice als onderdeel van jouw marketingstrategie

Wanneer je besluit om nog een stap verder te gaan, dan kom je uit op het thema marketing. Goede bereikbaarheid is niet alleen essentieel om te voldoen aan de wensen en behoeften van jouw klanten, maar draagt ook direct bij aan een beter imago. Weet je niet alleen goed bereikbaar te zijn, maar zelfs de beste klantenservice op te zetten, dan kan je klantenservice zomaar onderdeel worden van je marketing. Ondernemers die hameren op klantvriendelijkheid, een goede bereikbaarheid, snelle leveringstijd en het adequaat oplossen van problemen, plukken daar uiteindelijk de vruchten van. Roep niet dat je de beste klantenservice biedt, maar bewijs het.

gids klantbeleving

10 tips & tricks voor instant blije klanten

Met deze 10 kant-en-klare tips & tricks maak je binnen een handomdraai van jouw onderneming een échte koploper. Staan de klantbelevingsneuzen dezelfde kant op? Mooi, let's go! Download de gratis gids en maak direct een vliegende start naar blije klanten.

  • Echte eye-openers voor een vliegende start
  • Intern winnen is extern beginnen
  • Direct toepasbare tips

Tips om direct je bereikbaarheid te vergroten

Nu het duidelijk is dat goede bereikbaarheid essentieel is voor de continuïteit van een bedrijf, ben je vast benieuwd hoe je zelf aan de slag kunt. Aan de hand van de onderstaande drie tips kan je vandaag nog beginnen met een betere bereikbaarheid.

Tip 1. Het begint bij een verruiming van je openingstijden

Gezien het feit we in een 24/7 maatschappij leven, is het ook handig om daar enigszins op aan te passen als bedrijf. Consumenten kiezen vandaag de dag zelf welke contactmomenten het beste voor henzelf uitkomen. ’s Ochtends, ’s middags maar ook ’s avonds en ’s nachts. En nee, je hoeft écht niet perse 24/7 bereikbaar te zijn, maar het is wel aan te raden om af te stappen van de klassieke 9 tot 5 mentaliteit. Wanneer jij de bereikbaarheid van je klantenservice verhoogt, en dus voor een langere tijd op een dag bereikbaar bent, zal dit automatisch resulteren in minder lange wachttijden, minder grote piekmomenten (bijv. rond de lunchpauze) en meer blije klanten aan de lijn.

Tip 2. Zorg voor uitbreiding van klantenservice kanalen

Je hebt een zakelijk e-mailadres én een telefoonnummer. Mooi, maar heb je ook wel eens gedacht aan je online bereikbaarheid? Denk hierbij aan een live chat optie óf wellicht wel je WhatsApp bereikbaarheid. Door je klantenservice kanalen uit te breiden, en dus meer opties te bieden aan de klant, weet je zeker dat je genoeg ‘deurtjes’ opent om de vragende klant naar zijn wensen te bedienen.

Tip 3. Vast team van klantcontactmedewerkers

Wanneer het drukker wordt in het bedrijf, zal het inkomende klantcontact altijd worden gezien als bijzaak. Maar wanneer je besluit je bereikbaarheid te vergroten, dien je ook de uitvoering goed op te pakken. Dit betekent dat klantcontact niet als bijzaak maar als hoofdzaak gezien moet worden. Neem je klantenservice serieus en introduceer intern vaste klantcontactmedewerkers die zich 100% ontfermen over alle inkomende klantcontacten. Heb je nou zelf niet de mankracht om vaste medewerkers aan te wijzen, probeer dan blokken in je agenda te reserveren óf kijk eens naar opties van een externe klantenserviceschil.

Conclusie

Ondernemerschap gaat hand in hand met goede bereikbaarheid. Ondernemen is mensenwerk wat betekent dat je de nodige vragen, klachten en opmerkingen mag verwachten. Je wilt je klanten zo goed mogelijk kunnen ontvangen én bedienen. En dat begint bij goede bereikbaarheid. Op het moment dat je wél tot 21:00 uur bereikbaar bent en je concurrent niet, dan heb je daar duidelijk keen voordeel te pakken. En als je dan ook nog eens meerdere klantcontactkanalen introduceert, zal de vragende klant blij verrast zijn met de vele ‘deurtjes’ waardoor hij in contact kan treden met jouw bedrijf.

Het begint bij jezelf. Dus stap vandaag nog af van de 5 tot 9 mentaliteit en verras je vragende klant met een nieuwe online klantcontact ‘deurtje’. Dan weet je zeker dat je vanzelf succesvol wordt.

Op zoek naar een partner in klantcontact? Neem contact op.

Laat je gegevens achter en één van onze consultants neemt op werkdagen binnen 24 uur contact met je op.

  • Flexibel op- en afschalen
  • In no-time 24/7 bereikbaar
  • >60% van de meldingen direct afgehandeld
  • Eén vaste contactpersoon
  • Hidden

    Marketinginformatie

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
Back To Top