Kun je ons meenemen in jouw jaar als Customer Success Manager? Wat waren de hoogtepunten en uitdagingen?

Het jaar is echt omgevlogen, nu je het zegt! Het absolute hoogtepunt was dat ik persoonlijk alle top 50 opdrachtgevers heb bezocht. Ik ben bij ze langsgegaan, heb kennisgemaakt en laten weten dat ik hun vaste contactpersoon ben. Dat heeft echt gezorgd voor korte lijntjes, waardoor we snel konden schakelen.

Wat wel een uitdaging was, is dat het in het begin zorgde voor een stortvloed aan werk. Veel opdrachtgevers, die ik in mijn vorige rol minder vaak sprak, waren zo blij met een direct aanspreekpunt dat ze al hun vragen en uitdagingen meteen bij mij neerlegden. Daar had ik me een beetje op verkeken. Maar het liet me zien hoe groot de behoefte aan persoonlijk contact is, en dat geeft me juist energie. Dat is waar het voor mij om draait!

Hoe heb je je ontwikkeld in deze rol en wat heeft je het meest verrast aan het werk?

Ik heb geleerd om meer naar het grotere plaatje te kijken in plaats van alleen op de details te focussen. Bijvoorbeeld: wat kunnen we nu direct doen om de kwaliteit voor onze opdrachtgevers te verbeteren? Ik praat nu veel meer met opdrachtgevers over hun wensen en wat écht waarde toevoegt voor hun organisatie. Ook werk ik nauwer samen met onze klantadviseurs en dat versterkt de samenwerking enorm.

Wat me het meest heeft verrast, is de kracht van persoonlijk contact. Voorheen dacht ik dat een mailtje of een telefoontje voldoende was, maar opdrachtgevers waarderen het echt als je tijd neemt om er voor hen te zijn. Die korte lijntjes maken een wereld van verschil.

Wat me het meest heeft verrast, is de kracht van persoonlijk contact. Die korte lijntjes maken een wereld van verschil.
Judith Sapulette, Customer Success Manager

Wat betekent klantsucces voor jou en hoe geef je daar invulling aan in je dagelijkse werk?

Klantsucces draait voor mij helemaal om samenwerking. We doen het samen! Dat betekent dat ik input nodig heb van de opdrachtgever, maar ook dat ik constant blijf schakelen met teamleiders en klantadviseurs. Alleen zo kunnen we de juiste trainingen bieden, heldere scripts opstellen en razendsnel oplossingen leveren.

Succes is voor elke opdrachtgever anders. Voor de een draait het om efficiëntie en korte gesprekken, terwijl een ander juist veel waarde hecht aan empathie en klantbeleving. Maar het gaat uiteindelijk altijd om samen naar het beste resultaat toewerken.

Welke terugkerende trends of behoeftes heb je dit jaar bij opdrachtgevers opgemerkt? Hoe spelen wij daar als organisatie op in?

Een trend die ik steeds vaker zie, is de vraag naar klanttevredenheidsonderzoeken. Opdrachtgevers willen hun klanten beter begrijpen en daarop inspelen. Daarnaast groeit de behoefte aan omnichannel-communicatie, zoals chat en WhatsApp, en willen opdrachtgevers steeds vaker korte, effectieve gesprekken met oplossingen die in één keer goed zijn – de zogenaamde first-time-fixes. Wij spelen daarop in door bijvoorbeeld AI in te zetten voor transcripties. Zo kunnen we gesprekken sneller analyseren en gerichte feedback geven. Ook richten we ons steeds meer op procesverbetering om de samenwerking nóg soepeler te maken.

Kun je een succesverhaal delen met een opdrachtgever waarmee je een bijzondere band hebt opgebouwd?

Absoluut! Een mooi voorbeeld is Cube Charging, een hele leuke opdrachtgever die laadpalen beheert. Toen ik ze voor het eerst bezocht, was er nog veel twijfel en stonden we met één been buiten de deur. Samen hebben we hun script volledig aangepast, waardoor onze medewerkers beter konden meedenken en zelf oplossingen mochten aandragen. Daarna hadden we bijna wekelijks contact om alles verder te finetunen. Inmiddels zijn ze super tevreden, en dat voelt als een enorm succes! Het mooiste vind ik dat we dit samen hebben bereikt door goed naar elkaar te luisteren en continu feedback te verwerken.

Opdrachtgevers waarderen het dat we samen scripts optimaliseren. Ik neem mijn laptop mee naar hun locatie, lopen het script stap voor stap door, waardoor ze zelf zien waar onze klantadviseurs mee werken.
Judith Sapulette, Customer Success Manager

Hoe reageren opdrachtgevers op de werkwijze van DIRECT Klantcontact en wat valt jou daarbij op?

Dat verschilt. Sommige opdrachtgevers hebben veel vertrouwen in onze klantadviseurs, terwijl anderen heel specifiek willen dat dingen op hun manier gebeuren. Wat altijd goed werkt, is samen gesprekken terugluisteren. Zo zien opdrachtgevers hoe we werken en kunnen we eventuele zorgen direct wegnemen.

Een leuk voorbeeld: een opdrachtgever twijfelde over de kwaliteit en dacht er zelfs aan om een nieuw team op hun lijn te zetten. Samen hebben we gesprekken teruggeluisterd, en ze kwamen tot de conclusie dat onze medewerkers uitstekend werk leverden. Dat was echt een eyeopener voor hen!

Daarnaast waarderen opdrachtgevers het dat we samen scripts optimaliseren. Ik neem mijn laptop mee naar hun locatie, en we lopen stap voor stap door het script, waardoor ze een goed idee hebben bij wat een klantadviseur precies voor zich krijgt tijdens het werk. Dat persoonlijke contact en het denken vanuit de klantadviseur maakt echt het verschil.

Judith Sapulette Customer Success Manager achter haar laptop lachend naar camera

Hoe kunnen wij de klantbeleving en service aankomend jaar nog verder verbeteren?

Voor 2025 willen we nóg meer focussen op kwaliteit. We gaan onze systemen verder afstemmen op de wensen van opdrachtgevers. Daarnaast hebben we ons team uitgebreid met nieuwe teamleiders. Zij krijgen nu meer ruimte om klantadviseurs te coachen, en dat zorgt direct voor meer rust én betere resultaten. Ik ben dan ook erg benieuwd naar wat 2025 hierin voor ons in petto heeft.

Ook zijn we anders gaan plannen. We kijken nu nóg nauwkeuriger naar piekuren en zijn veel meer gaan schuiven met het aantal inzetbare klantadviseurs op piekmomenten. Ook krijgen we meer info over welke specifieke kennis er op die piekmomenten nodig is. Dat heeft al een enorme verbetering opgeleverd in onze bereikbaarheid!

Welk advies of welke boodschap zou je willen meegeven aan je collega’s over klantsucces en samenwerking?

Blijf met elkaar communiceren. Als iets niet duidelijk is in een script, geef dat aan. Het is belangrijk om problemen aan te geven en te delen, maar hetzelfde geldt absoluut voor het delen van successen! Dat is iets wat soms te snel vergeten wordt, maar wel aangeeft of we met z’n allen op de goede weg zitten. Daarnaast vind ik het nemen van tijd voor elkaar ook erg belangrijk. Die aandacht en ruimte voor elkaar zorgt ervoor dat we nog beter kunnen leren en groeien samen.

Wat leuk is om te weten is dat we nu ook zijn gestart met het testen van nieuwe scripts met klantadviseurs voordat ze live gaan. Dat helpt om eventuele onduidelijkheden op tijd te signaleren en aan te pakken. Zo houden we elkaar scherp en zorgen we samen dus voor succes!

Het geeft me zoveel energie als ik zie dat opdrachtgevers tevreden zijn en we samen stappen zetten om de kwaliteit te verbeteren.
Judith Sapulette, Customer Success Manager

Welke momenten in jouw werk geven je het meeste energie?

Succesverhalen! Het geeft me zoveel energie als ik zie dat opdrachtgevers tevreden zijn en we samen stappen zetten om de kwaliteit te verbeteren. Vooral het persoonlijke contact, het uitwisselen van feedback en het gevoel dat we écht samenwerken geven me een enorme boost.

Hoe zorg je ervoor dat je zelf gemotiveerd blijft en je werk met passie blijft doen?

Door in beweging te blijven! Het geeft me energie om te blijven groeien, vooruit te denken en samen met onze opdrachtgevers succes te boeken. Stilstand is geen optie, zeker in een dynamische branche als deze. Die drive om te verbeteren en steeds weer nieuwe doelen te halen, houdt me scherp en gemotiveerd.

Samen bouwen aan klantcontact succes?

Bij DIRECT besteden we volop aandacht aan jou, zodat we samen bouwen aan tevreden klanten die graag bij je terugkomen. Met kwaliteit en menselijkheid voorop, staan we je klanten 24/7 te woord om ze verder te helpen. Vrijblijvend jouw mogelijkheden bespreken? Neem dan contact met ons op of plan direct een afspraak in!

Maak kennis met onze kennisbank.

Dit zijn wij
29 oktober 2024

Op 4 november openen we met veel enthousiasme onze eigen vestiging in Paramaribo! Carin zal de komende zes maanden haar waardevolle rol als teamleider in Paramaribo vervullen. We spraken met Carin over haar veelbelovende avontuur in Paramaribo. Het interview lees je in dit blog!

Lees meer
Dit zijn wij
18 september 2024

Bij DIRECT Klantcontact draait alles om mensen. Daarom stellen we je graag voor aan onze toppers van werknemers, met deze keer Anne Marie de Cock in de hoofdrol!

Lees meer
Blink uit in klantcontact
21 augustus 2024

Wil je jouw klantenservice naar een hoger niveau tillen, maar wil je eerst ervaren wat dat precies betekent? Dat begrijpen wij heel goed. Daarom bieden we bij DIRECT Klantcontact een geheel vrijblijvende …

Lees meer
Dubbel uitblinken? Focus volledig op je vak, terwijl wij jouw klantenservice laten stralen.
Ontdek jouw oplossing
Bellen Bel DIRECT