Luisteren en leren: een continu proces

Een blijvende glimlach begint bij goed luisteren. Onze Customer Success Manager Judith speelt hierin een belangrijke rol. Zij evalueert regelmatig met onze opdrachtgevers over hoe onze dienstverlening ervaren wordt en brengt verbetering aan waar dat nodig is. Of het nu gaat om een klant die zijn vraag sneller beantwoord wil hebben of een opdrachtgever die zijn processen gestroomlijnd wil zien – we zorgen dat onze aanpak perfect aansluit.

Judith Sapulette Customer Success Manager achter haar laptop lachend naar camera

Hoe zetten wij dat stapje extra?

Het geheim van impact maken en een blijvende glimlach zit ‘m in die kleine dingen die het verschil maken. Hier zijn een paar manieren waarop wij, 24/7, dat stapje extra zetten:

1
Persoonlijke benadering

We behandelen elke klant als een individu, niet als een ticket. Een vriendelijke begroeting, oprechte interesse tonen en écht luisteren maken een wereld van verschil.

2
Proactief handelen

We wachten niet tot een probleem zich aandient. Door actief mee te denken en alternatieven te bieden, zorgen we dat klanten zich begrepen en gewaardeerd voelen.

3
Feedback omarmen

We vragen actief naar feedback en gebruiken deze om onze processen te verbeteren. Dit geldt niet alleen voor onze interne operaties, maar ook voor de interacties die we namens onze opdrachtgevers voeren.

4
Empathie tonen

We trainen onze medewerkers op het gebied van empathie via gespreksvaardigheden trainingen. Een oprechte en empathische houding helpt om vertrouwen te winnen en een positieve indruk achter te laten. Klanten waarderen het als ze merken dat er écht aandacht voor hen is.

5
Gerichte training

Blijven leren om zo nog beter te worden is voor ons erg belangrijk. Daarom trainen we onze mensen niet alleen op brede technische vlakken, intonatie en empathie, maar ook per opdrachtgever (bijvoorbeeld jouw bedrijf), indien nodig. Hierdoor weten we problemen goed te filteren en hebben we vaak al een oplossing bij het eerste contactmoment. Dit staat ook bekend als first-time-fix.

6
Gespecialiseerde coaching

We zetten teamleiders en gespecialiseerde coaches in om onze medewerkers scherp te houden op scripts, nawerktijd en de leiding nemen in gesprekken. Dit zorgt ervoor dat elk gesprek soepel verloopt en klanten zich gehoord, begrepen én geholpen voelen.

Onze klantadviseurs maken van een klant een blije klant die graag terugkomt. En dat is essentieel voor succes op de lange termijn.
Judith Sapulette, Customer Success Manager

Tips voor een blijvende glimlach

Naast onze eigen aanpak kunnen we allemaal leren van succesvolle strategieën om klanten blij te maken en dat stapje extra te zetten. We hebben een aantal gouden tips voor je opgesomd die jij kan inzetten om jouw service te laten schitteren!

  • Gebruik CRM-tools: Door klantgeschiedenis en voorkeuren te begrijpen, kun je je gesprekken daarop afstemmen en een meer persoonlijke ervaring bieden. En hoe persoonlijker je een ervaring kan maken voor een klant, hoe beter!
  • Los problemen met empathie op: Hoe een probleem wordt opgelost, blijft vaak langer bij dan het probleem zelf. Zorg ervoor dat klanten met een positief gevoel terugkijken op de ervaring.
  • Houd trends in klantgedrag en klantcontact bij: Door trends actief te volgen en het team hierop te trainen, blijf je altijd een stapje voor en kun je proactief inspelen op klantbehoeften en zal je merken dat jij én je team creatiever om kunnen gaan met het vinden van de geschikte oplossing voor jouw klanten.
  • Geef een persoonlijke touch: Benoem bijvoorbeeld de naam van de klant en verwijs naar eerdere interacties. Deze kleine details maken een groot verschil in hoe een klant het contact ervaart!
  • Lever meer dan verwacht: Of het nu gaat om extra informatie, meedenken met een klant, of een snellere oplossing door bijvoorbeeld technische kennis in te zetten; het overtreffen van verwachtingen is een bewezen manier om klanten gelukkig te maken. Kijk goed waarin jij je klanten méér kan bieden, om ze positief te verrassen.
  • Denk in oplossingen, niet in beperkingen: Als iets niet direct mogelijk is, zoek dan naar een alternatief. Dit getuigt van creativiteit en een oplossingsgerichte mindset.

DIRECT klantcontact zorgt 24/7 voor een blijvende glimlach

Een glimlach op het gezicht van de klant zorgt voor loyaliteit, positieve mond-tot-mondreclame en een duurzame relatie met je klanten.

Bij ons is impact maken geen eenmalige actie, maar een voortdurende belofte. Samen blijven we leren, verbeteren en inspireren, zodat we elke dag weer een glimlach kunnen toveren op de gezichten van jouw klanten – en die glimlach laten blijven.

Maak kennis met onze kennisbank.

Blink uit in klantcontact
28 januari 2025

In een tijd waarin klanten 24/7 bestellingen kunnen plaatsen en steeds meer verwachten, is de sleutel tot succes voor jouw webshop niet alleen bereikbaarheid, maar ook échte verbinding. Klanten willen zich gehoord …

Lees meer
Dit zijn wij
19 december 2024

In dit blog spreken we met Judith Sapulette, die na jaren als teamleider bij DIRECT doorgroeide naar de rol van Customer Success Manager. In haar functie speelt ze een sleutelrol in het realiseren van succesvolle relaties met onze …

Lees meer
Blink uit in klantcontact
13 december 2024

Klantenservice is echt een vak. Het is meer dan ‘oh ik neem wel even op’ en hopen dat het goed komt. Het vereist een flinke dosis empathie, goed luisteren, doorvragen, effectief problemen oplossen en efficiënt informatie opzoeken. …

Lees meer
Dubbel uitblinken? Focus volledig op je vak, terwijl wij jouw klantenservice laten stralen.
Ontdek jouw oplossing
Bellen Bel DIRECT