skip to Main Content
24/7 bereikbaarheid Kundige klantenservice experts Binnen één dag starten Dagelijks opzegbaar
De 5 A’s Voor Een Geweldige Klantenservice

De 5 A’s voor een geweldige klantenservice

Laatste update op 11 augustus 2020 om 09:32 am
Leestijd: 2 minuten

Zoek jij als ondernemer naar de beste manier om jouw klanten zo goed en efficiënt mogelijk telefonisch te woord te staan? Wil jij uitblinken in je klantenservice en daarmee je klanttevredenheid vergroten? Als je deze 5 A’s toepast in je gesprek is succes gegarandeerd!

Waar staan deze 5 A's voor?

Eén: Alertheid

Twee: Aanvang

Drie: Analyse

Vier: Aanbod

Vijf: Afsluiting

1. Alertheid

Zorg dat je goed bereikbaar bent. Je wilt voorkomen dat je klant meerdere keren moet bellen of lang moet wachten om jou of jouw collega aan de telefoon te krijgen. Zorg daarom dat er genoeg bezetting is om de telefoon snel op te kunnen nemen. Een wachtrij is een absolute afknapper voor jouw klant.

2. Aanvang

Een goed begin is het halve werk, zo ook voor je telefoongesprek. Begroet de klant en spreek duidelijk de bedrijfsnaam uit, daardoor is het voor je klant direct duidelijk dat hij aan het juiste adres is. Aan de telefoon is intonatie en stemgebruik heel belangrijk, er is immers geen face-to-face contact.

3. Analyse

Een gesprek analyseren doe je vooral door goed te luisteren. Luister actief en stel je klant de juiste vragen om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Vat daarna het gesprek samen om te controleren of jij je klant goed hebt begrepen.

4. Aanbod

Als je de analyse goed hebt doorlopen, heb je een helder beeld van de vraag of het probleem van je klant. Vertel je klant duidelijk wat je gaat doen en hoe je dat gaat doen. Stel ook altijd een termijn, zodat je klant precies weet waar hij aan toe is. Het spreekt misschien voor zich, maar afspraken die je met de klant maakt moeten wel haalbaar zijn. Niets maakt een klant ongelukkiger dan afspraken die niet worden nagekomen.

5. Afsluiting

Vraag je klant of er nog vragen zijn en vat eventueel gemaakte afspraken samen. Last but not least, wens jouw klant altijd een mooie dag toe.

Ontvang direct handige tips van onze experts

Op zoek naar een sparringspartner om deze stappen direct goed te kunnen implementeren? Schroom niet om contact met ons op te nemen. Onze ervaren service experts helpen al te graag verder met een optimale bereikbaarheid!

Back To Top