Het geheime recept voor een succesvolle zomerperiode!
Nog iets meer dan twee maanden te gaan, en dan is het officieel zomer in ons land. De zomerperiode betekent voor veel branches topdrukte. De recreatiebranche herkent zich daar vast en zeker in. Of je nu een camping, een vakantiepark, of een waterpark beheert: de voorbereidingen die je nú al kunt doen, bepalen jouw succes in het hoogseizoen. Een essentieel onderdeel van deze voorbereidingen, is het zorgen voor een hoogwaardige en efficiënte klantenservice.
Waarom is een goede klantenservice cruciaal tijdens de zomerperiode?
De zomerperiode brengt een forse stroom aan vakantiegangers met zich mee. Dat betekent niet alleen meer vragen en meer boekingen, maar ook een grotere kans op onvoorziene situaties. Zo kan er plots koud water uit de kraan stromen in een accomodatie, ontstaan er sneller boekingsproblemen en raken meer gasten essentiële voorwerpen kwijt. Directe ondersteuning is nodig: je gasten zijn tenslotte op vakantie of hebben een uitje, en het laatste wat je wil is hen té lang laten wachten op hulp. Dat kan catastrofale gevolgen met zich meebrengen. Met een uitstekende klantenservice kun je gelukkig een positieve gastervaring garanderen. Jij bent direct daar wanneer jouw gasten je nodig hebben. Dát is nog eens service! Tref de juiste voorbereidingen, en ga een stralende zomer en blije gasten tegemoet.
Inventariseer je data
Bij een goede klantenservice, hoort het rekening houden met verwachte drukte en veelvoorkomende problemen op basis van eerder periodes. Het onder de loep nemen van het contact dat je de afgelopen seizoenen of maanden met je gasten hebt gehad, geeft je een goed beeld van wat je aankomende zomer kan verwachten. Duik ook vooral de gesprekken in, en bekijk wat precies tot definitieve boekingen heeft geleid en wat er gedurende de zomerperiode is veranderd in de aard van de gesprekken. Daarnaast is het slim om te bekijken hoe je bezetting in diezelfde periodes was en of je van tevoren rekening kan houden met mogelijke vakantiegangers en onderbezetting op de klantenservice. Een goede voorbereiding is het halve werk!
Optimale bereikbaarheid voor loyale gasten
Vooral in de recreatiebranche kunnen gasten op ieder moment behoeften of vragen hebben waar ze meteen antwoord op willen. Wat moet een gast bijvoorbeeld doen als deze een dokter nodig heeft? En zijn er bij georganiseerde activiteiten speciale voorzieningen aanwezig voor mensen met een handicap? Optimaal bereikbaar zijn is, zoals we net ook al zeiden, een absolute noodzaak voor een positieve gastervaring. Wanneer gasten snel geholpen worden, op ieder tijdstip van de dag (ja, ook ’s nachts!) verhoog je bovendien ook het gevoel van veiligheid én betrouwbaarheid. Een 24/7 klantenservice zorgt ervoor dat je keer op keer de verwachting van je gasten overtreft en zo hun bezoek nog onvergetelijker maakt. Dat is het perfecte recept voor loyale gasten. Schrijf je mee?
Ontzorg je gast áltijd
Wanneer het je doel is je gasten altijd te ontzorgen, denk je met ze mee en zie je minder snel iets over het hoofd. Proactief handelen is een resultaat van deze aanpak, wat zowel jou als je gasten een hoop ‘kopzorgen’ scheelt. Verwacht je drukte? Bereid je gasten voor door dit op tijd aan ze te laten weten. Wil je meer controle hebben over je binnenkomende contacten? Vraag je gasten dan om contact met je op te nemen via specifieke communicatiekanalen. Maak duidelijke afspraken met je team over reactietijd als je situatie uit de hand lijkt te lopen. Zo kom je zelfs in tijden van crisis je gasten tegemoet, en dat wordt zeer op prijs gesteld.
Geen zorgen
Mocht je er na je inventarisatie achter komen dat je je gasten deze zomerperiode moeilijk zelf een optimale service kan bieden, dan is er alsnog geen reden voor paniek. Je kunt, net als vele andere ondernemers, je 24/7 klantenservice (tijdelijk) uitbesteden bij een professionele partner in klantcontact. Onze klantadviseurs staan dag en nacht voor jouw gasten en ál hun vragen en problemen klaar, en zijn zo een ideaal verlengstuk van jouw bedrijf. We zijn daarbij direct, eerlijk en betrouwbaar en zetten de mens centraal bij alles wat we doen. Empathie staat bij ons hoog in het vaandel. We schenken dus niet alleen alle aandacht aan jouw gasten, maar ook aan jouw behoeften. Daar word je toch blij van?
Conclusie
Een drukke zomerperiode vraagt om een goede voorbereiding van je klantenservice. Door proactief je serviceprocessen te beheren en waar nodig met behulp van een externe klantcontact partij, zorg je voor tevreden klanten die maar al te graag terugkomen.
Weten hoe wij jouw onderneming aankomende zomer ontzorgen? Neem dan eens vrijblijvend contact op met Joyce door hieronder het formulier in te vullen.
Even sparren of vrijblijvend advies? Plan een afspraak in met Joyce.
"Benieuwd hoe jij ook kunt uitblinken in klantcontact? In een videocall of tijdens een telefoongesprek bekijken wij samen hoe we jouw klantenservice optimaal kunnen inrichten. Kies een passende datum en tijdstip, dan spreken we elkaar snel!"
Joyce Alberg
Accountmanager
Lees meer over dit onderwerp:
Acute storingen buiten kantoortijden vragen om empathie en goed doorvragen
CorporatieGids Magazine 2024 ligt weer op de deurmat! En deze editie is er niet zomaar…
5 voordelen van het uitbesteden van je storingsdienst als recreatieondernemer
Als recreatieondernemer is er niets belangrijker dan het bieden van een onvergetelijke ervaring aan jouw…
Een fijne huurderservaring begint bij tijdige en heldere communicatie
Afgelopen week verscheen de derde editie van CorporatieGids Magazine 2023, met daarin niemand minder dan…