Skip to content
Flexibel op- en afschalen 24/7 bereikbaar First time fix Eigen vast contactpersoon
blog social media

Interactie social media: 9 do’s en don’ts

Laatste update op 29 januari 2023 om 04:21 pm
Leestijd: 6 minuten

Succes op social media draait om het genereren van zo veel mogelijk interactie en daarmee je bereik vergroten. Door social media succesvol in te zetten kun jij de online aanwezigheid van je bedrijf vergroten. Naast dat social media goed werkt voor je naamsbekendheid, is het ook belangrijk voor je klantcontact, aangezien contact via social media een makkelijke, laagdrempelige manier is voor jouw doelgroep om contact met jou op te nemen. Social media is tegenwoordig belangrijker dan ooit en daarmee ook onmisbaar voor iedere ondernemer. In dit blog geven we je de do’s en don’ts voor social media.  

Wereldwijd worden er dagelijks miljoenen posts geplaatst op allerlei social media kanalen. Door de interactie op social media te vergroten, vergroot je je bereik. Hoe groter je bereik, hoe groter de kans dat je bij je potentiële klanten terecht komt. Hoge interactie kun je bereiken door regelmatig te posten op je tijdlijn en story’s. Daarnaast is het belangrijk om snel te reageren op reacties en berichten op social media. Op deze manier zorg je ook voor goed klantcontact via je social media kanalen.  

Navigeer snel naar

Do’s interactie social media

1. Wees origineel, doe niet alles hetzelfde als de rest

Trends op social media veranderen continu, maar zijn eenvoudig te volgen op Marketingfacts en Frankwatching. Probeer constant nieuwe manieren te vinden om interacties uit te lokken. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, toch passen veel bedrijven zich aan aan wat anderen binnen hun markt doen.  

Het is afhankelijk van jouw onderneming welke social media kanalen je het beste in kunt zetten. Hieronder vind je per kanaal enkele tips en tricks om de interactie op jouw kanalen te vergroten. Klik de iconen aan voor meer informatie:  

2. Lok interactie op social media uit door een vraag te stellen

Bij het stellen van een vraag lok je een reactie uit. Eenvoudige vragen geven vaak meer reacties dan ingewikkelde. Een gesloten vraag kan erg effectief zijn. Door het gesprek aan te gaan met je volgers en klanten kun je een band opbouwen en waardevolle feedback krijgen.  

Instagram en Facebook beschikken over een functie waarin een interactieve poll in de zogenaamde ‘Stories’ op Instagram of in berichten op Facebook geplaatst kunnen worden. Dit biedt organisaties de mogelijkheid een vraag te stellen en gelijk de antwoorden van de volgers daarop te zien. Hiermee heeft jouw organisatie de kans om direct inzicht te krijgen in de meningen en voorkeuren van volgers.  

Met die bevindingen is het mogelijk om de communicatie, productontwikkeling of marketingpropositie aan te scherpen. Denk hierbij aan de beloftes die je naar de klant maakt of aan het bijstellen van prijzen of bijvoorbeeld de kleuren van producten.  

3. Bied waarde aan je doelgroep

Door relevante content te creëren zorg je ervoor dat je je doelgroep met jouw content écht helpt. Op deze manier geef je mensen een goede reden om jou in de gaten te houden en te volgen.  

Dit kun je onder andere doen door praktische tips te geven, zoals het delen van recepten. Je verwerkt jouw product(en) in aantrekkelijke recepten.  

Daarnaast is het inspireren van je volgers ook een goede strategie om waarde te bieden. Het Canadese bedrijf Lightspeed is een goed voorbeeld. Zij lichten andere ondernemers uit en creëren hiermee een referentiekader voor velen.  

4. Gebruik humor om interactie op social media uit te lokken

Voor het uitlokken van een reactie is humor een goede strategie. Met humor houd je jouw merk luchtig en laat je de menselijke kant van de organisatie zien. Bepaal wel eerst wat voor een identiteit je als merk hebt en welke richting je op wilt gaan. Humor past natuurlijk niet bij elk merk.  

Elk merk staat voor een bepaalde archetype. Op basis hiervan kan je relatief eenvoudig beoordelen in welke mate je humor kunt toepassen. Een archetype is een origineel patroon, waarvan alle andere gelijksoortige concepten zijn afgeleid. Archetypen kunnen automatisch gedachten- en gevoelspatronen oproepen. Hoofdpersonen in, bijvoorbeeld films of boeken zijn vaak gebaseerd op archetypen en worden, daardoor direct aardig of juist onaardig gevonden. Door te spelen met die reactie op archetypen kun je jouw doelgroep bereiken.  

interactie social media

5. Reageren, zorgt voor meer interactie op social media

Wat écht helpt voor je bereik is als je zelf snel weer reageert op de reacties van de doelgroep. Op deze manier hou je het algoritme tevreden, bouw je een band op met je volgers, laat je potentiële volgers zien dat je social media serieus neemt en geef je je volgers het gevoel dat je persoonlijk tijd voor hen hebt.   

Hoe werkt het algoritme van social media?

Een algoritme is een slimme rekenformule die bepaalt wat jij op welke plek in je Instagram-, Facebook-, of LinkedIn-tijdlijn te zien krijgt. Algoritmes bepalen jouw organisch, niet betaalde, bereik op social media. Deze slimme rekenformule kijkt naar de kwaliteit en de inhoud van je geplaatste bericht. Deze wordt beoordeeld door de mate van interactie die de volgers tonen, denk hierbij aan:  

  • Likes  
  • Reacties  
  • Shares  
  • Hoe lang naar je bericht wordt gekeken  
  • Of er op de foto, link of video in het bericht geklikt wordt  
  • Of een foto of bericht opgeslagen wordt 

Hoe meer interactie plaatsvindt, hoe groter het bereik van jouw bericht. De interactie is de eerste tien tot twintig minuten het allerbelangrijkst. Dus let goed op dat je een bericht plaatst wanneer de meeste volgers online zijn. 

Don'ts interactie social media

1. Roep op tot spam, dit zorgt te veel negatieve interactie op social media

Interactie is goed, maar het is belangrijk om er niet in door te slaan. Roep, bijvoorbeeld je volgers niet op om één woord in verschillende reacties achter elkaar te plaatsen. Op deze manier ontstaat er veel interactie, maar niet zoals het hoort. 

2. Anderen kopiëren

Iedereen doet elkaar na. Wees daarom uniek. Je doet ergens op social media inspiratie op en vervolgens vertaal je dat naar een bericht wat bij jouw organisatie past. Daarnaast is kopiëren op het internet ook niet zonder gevaar, vanwege auteursrechten kan dat je veel geld kosten.  

3. Onderschatten van je doelgroep op social media

Een van de do’s is het stellen van vragen, maar je kunt het ook te makkelijk maken. Het is niet verstandig om simpele (prijs)vragen te stellen alleen maar om reacties uit te lokken. Het hoeft geen hele ingewikkelde vraag te zijn, maar geef je doelgroep wel een beetje een uitdaging. 

4. Niet op tijd reageren

Op social media verwachten klanten niet alleen een antwoord, maar ze verwachten dit antwoord ook snel. Reactietijd speelt een grote rol in de klanttevredenheid. Wanneer je volgers te lang moeten wachten op een reactie kan dit direct zorgen voor minder klanttevredenheid over jouw organisatie. Daartegenover, groeit de waardering wanneer er binnen een acceptabele tijd wordt gereageerd.  

De vraag is echter wel, wat is dan snel? Hoe snel moet je als organisatie reageren op klanten die contact zoeken via social media? Het belangrijk om geen dingen te beloven die je niet kunt waarmaken. Het is altijd van belang om zo snel mogelijk te reageren, maar hoe snel dit is, is natuurlijk per organisatie verschillend. Dit is, namelijk ook afhankelijk van je beschikbare middelen, personeel en tijd.  

Adverteren op social media

Als je écht je doelgroep op social media wilt bereiken, zijn social media advertenties een belangrijk onderdeel.  

Wat zijn de voordelen van adverteren op social media? 

  • Je creëert een groter bereik  
  • Jouw doelgroep is online aanwezig en goed te targeten  
  • Makkelijk te meten, te analyseren en te optimaliseren  

Ieder bericht dat je op social media plaatst, wordt slechts door een gedeelte van je volgers gezien. Bijna niemand bereikt 100% van zijn/haar huidige volgers. Dit wordt bepaald door het algoritme. 

Conclusie: aan de slag met je interactie op social media verhogen

Nu je weet wat de do’s en don’ts zijn voor interactie op social media is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Zorg ervoor dat je anderen niet kopieert, maar dat je origineel bent en dat de dingen die deelt passen bij je organisatie. Lok interactie uit door vragen te stellen en humor te gebruiken, maar let erop dat je niet gaat oproepen tot spam. Reageer zo snel mogelijk op de reacties die je krijgt van volgers. Dit zorgt voor een hogere interactie, klanttevredenheid en geeft je de mogelijkheid een band op te bouwen met je klanten.  

Kan jouw organisatie hulp gebruiken bij het klantgericht afhandelen van alle berichten en meldingen? Lees hier meer over onze social media webcare service. 

Op zoek naar een partner in klantcontact? Neem contact op.

Laat je gegevens achter en één van onze consultants neemt op werkdagen binnen 24 uur contact met je op.

  • Flexibel op- en afschalen
  • In no-time 24/7 bereikbaar
  • >60% van de meldingen direct afgehandeld
  • Eén vaste contactpersoon
  • Hidden

    Marketinginformatie

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
Back To Top